Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Musik
Tema: Musikaliskt ledarskap och gruppdynamik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få förståelse för vikten av ledarskap och gruppdynamik i musikaliska sammanhang. Det inkluderar att arbeta med roller, kommunikation och samspel i en grupp, samt att utveckla strategier för att leda och samarbeta effektivt i musikaliska projekt.
Kunskapskrav
Eleven kan delta aktivt i musikaliska samarbeten och ge exempel på hur ledarskap och kommunikation påverkar gruppens arbete. Eleven kan också reflektera över sin egen roll i gruppdynamik och ledarskap.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till musikaliskt ledarskap (10 min)
- Diskutera vad musikaliskt ledarskap innebär och vilka egenskaper som kännetecknar en bra musikledare.
- Ge exempel på kända musiker som också är ledare (ex. dirigenter, bandledare) och deras betydelse för sina grupper.
- Ställ frågor till eleverna om deras egna erfarenheter av ledarskap i musiksammanhang och hur de har sett detta i aktion.
Olika roller i musikgrupper (15 min)
- Diskutera olika roller inom en musikgrupp (t.ex. sångare, instruktör, arrangör) och hur dessa roller påverkar gruppens dynamik.
- Låt eleverna reflektera över sina egna styrkor och intressen och vilken roll de skulle vilja ha i en musikkontext.
- Har en liten gruppdiskussion om hur man kan stödja varandra i sina roller och skapa en positiv miljö.
Gruppövningar i musikaliskt ledarskap (20 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att arbeta med en kort musikskomposition.
- Låt dem rotera rollerna, så att varje student får chansen att agera som ledare samt som stödjande medlem.
- Under övningen, uppmuntra dem att använda god kommunikation och att ge varandra feedback.
Framträdande och reflektion (5 min)
- Låt varje grupp framföra sin komposition och observera hur de arbetade tillsammans och hur ledarskapet och storleken på deras roller påverkade samarbetet.
- Diskutera med klassen vad som fungerade bra i deras samarbeten och vad de lärt sig om ledarskap.
Aktivitet
Varje grupp ska framföra sitt verk, och berätta om hur ledarskapsroll och gruppdynamik påverkade deras musikaliska skapande. Du kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad lärde du dig om musikaliskt ledarskap idag? Svar: (Eleven ger sin reflektion.)
- Hur kände du att din roll påverkade gruppens framträdande? Svar: (Eleven reflekterar över sin roll.)
- Vad tyckte du var mest utmanande med att arbeta i en musikgrupp?