Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 8. Religionskunskap – Etik i Samtida Samhällsfrågor

Lektionsplanering

Årskurs: 8

Ämne: Religionskunskap

Tema: Etik i Samtida Samhällsfrågor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens syfte är att undersöka hur etik och moral påverkar aktuella samhällsfrågor, såsom miljöfrågor, djurens rättigheter, social rättvisa och människors rättigheter. Eleverna skall lära sig att relatera etiska teorier till praktiska frågor i dagens samhälle.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna analysera och diskutera aktuella samhällsfrågor utifrån etiska perspektiv, samt visa på en förståelse för hur moral och etik samverkar i dessa sammanhang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till etik och samhällsfrågor (10 min)

  • Inled med att definiera vad som menas med etik och hur det relaterar till samhällsfrågor.
  • Diskutera varför det är viktigt att använda etiska perspektiv när man analyserar samhällsfrågor.
  • Ge exempel på relevanta samhällsfrågor som kommer att diskuteras.

Gruppdiskussion: Aktuella etiska dilemman (15 min)

  • Dela in klassen i mindre grupper och ge varje grupp ett aktuellt etiskt dilemma (exempelvis: “Bör vi ha djur i underhållning?”, “Är det rätt att använda teknologi för att övervaka medborgarna?”).
  • Låt grupperna diskutera sina dilemman och hur olika etiska teorier kan tillämpas för att ge vägledning.

Presentation och diskussion (15 min)

  • Be varje grupp presentera sitt dilemma och de etiska perspektiv de övervägt.
  • Följ upp med en klassdiskussion som adresserar skillnaderna i hur olika perspektiv hanterar dilemman.

Reflektion och koppling till elevernas liv (10 min)

  • Uppmuntra eleverna att tänka på hur de själva kan påverka samhället i frågor som berör dem.
  • Diskutera vikten av att engagera sig i etiska frågor i samhället och hur deras röster kan göra skillnad.

Aktivitet

I denna lektion kommer eleverna att arbeta med aktuella etiska dilemman i grupper. Genom att diskutera problem från olika synvinklar och tillämpa etiska teorier får eleverna en djupare förståelse för den komplexitet som finns i samtida frågor. Genom diskussioner uppmuntras de att reflektera över sina egna värderingar och hur de kan engagera sig i samhällsfrågor.

Exit-ticket

  • Vad är syftet med att använda etik i diskussioner om samhällsfrågor? (Svar: För att förstå och balansera olika perspektiv och göra välgrundade beslut.)
  • Ge ett exempel på en aktuell samhällsfråga och hur etik kan spela en roll. (Svar: Klimatförändringar – hur vi använder resurser och vårt ansvar mot kommande generationer.)
  • Hur kan olika etiska teorier ge olika svar på samma dilemma? (Svar: Konsekvensetik fokuserar på resultaten medan pligtetik ser till de moraliska normerna.)
  • Varför är det viktigt att diskutera dessa frågor i skolan? (Svar: För att förbereda eleverna att tänka kritiskt och agera med ansvar i samhället.)
  • Kan du ge ett exempel på hur du personligen kan påverka en aktuell samhällsfråga? (Svar: Engagera sig i miljöskydd, delta i sociala rörelser etc.)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja en aktuell samhällsfråga och skriva en kort uppsats där de analyserar den utifrån olika etiska perspektiv. De ska också reflektera över sina egna åsikter i frågan.

Citat

Moder Teresa (1985): “Vi kan inte alltid göra stora saker i livet, men vi kan göra små saker med stor kärlek.”


Modern Tillbaka-knapp