Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild 2
Tema: Analys av samtida konstverk och tekniker
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på att analysera samtida konstverk med särskilt fokus på hur tekniker används för att uttrycka känslor, berättelser och teman. Eleverna ska lära sig att uppskatta olika stilar och medvetet reflektera över estetiska och tekniska aspekter i skapande.
Kunskapskrav
Eleven kan ge fördjupade och välgrundade analyser av egna och andras bilder, inkluderar perspektiv och skapar väl underbyggda argument om tekniska och estetiska val. Dessutom deltar eleven aktivt i diskussioner och ger konstruktiv feedback på andras verk.
Lärarledda instruktioner
Introduktion av samtida konst (10 min)
• Inled lektionen med en diskussion kring vad som kännetecknar samtida konst och dess teman.
• Visa exempel på olika samtida konstverk och ställ frågor om vad eleverna ser och hur de uppfattar verken.
• Diskutera hur samhälle och kultur påverkar den samtida konsten.
Genomgång av analysmetoder (15 min)
• Presentera olika metoder för att analysera konstverk, exempelvis formanalys, innehållsanalyser, och kontextuella analyser.
• Gå igenom viktiga aspekter att titta på såsom färg, form, komposition, teknik och hur dessa element kan påverka tolkningen av ett verk.
• Diskutera hur man kan formulera sina intryck och åsikter om verken i en analytisk text.
Gruppanalys av utvalda verk (15 min)
• Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ett eller flera samtida konstverk att analysera.
• Ge deras verktyg för att göra en grundlig analys utifrån de metoder och aspekter som diskuterats tidigare.
• Låt grupperna förbereda en kort presentation av sina analyser.
Presentation av analyser och diskussion (10 min)
• Varje grupp presenterar sin analys för klassen, inklusive vilka metoder de använt och vad de kommit fram till i sin analys.
• Efter varje presentation ska klassen få möjlighet att ställa frågor och ge feedback, vilket främjar en djupare diskussion.
Aktivitet
Eleverna deltar aktivt i att analysera och diskutera samtida konstverk i grupper. De ska använda de analysmetoder som presenterats för att skapa en djupare förståelse för både teknik och tema i verken. Syftet är att engagera sig i en kritisk och kreativ diskussion om konst.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter
Exit-ticket
• Vilket konstverk analyserade ni, och vad var ert fokus i analysen?
◦ Svar: (Elevens svar kan variera beroende på gruppens val.)
• Nämn en teknisk aspekt ni upptäckte under analysen.
◦ Svar: (Elevens insikt, exempelvis “Vi såg hur användningen av ljus och skugga påverkar djupet i verket.”)
• Hur påverkade gruppernas diskussioner er egen förståelse av verket?
◦ Svar: (Elevens reflektion över gruppdynamiken.)
• Vilken känsla förmedlade konstverket och varför tror ni det är så?
◦ Svar: (Elevens subjektiva upplevelse av konstverket.)
• Hur kan ni använda denna typ av analys i ert eget skapande?
◦ Svar: (Elevens egen insikt om hur analys kan påverka deras process.)
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort analys (500 ord) av ett samtida konstverk av deras val, där de tillämpar de analysmetoder som diskuterats. De ska reflektera över teknik, tema och deras egen tolkning av verket.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppdrag att skapa en visuell analysportfolio, där de samlar analys av tre olika samtida konstverk. De ska inkludera bilder, analyser och reflektioner kring hur verken anknuter till varandra och till ett övergripande tema inom samtida konst. Portfolion ska vara mellan 800-1000 ord.
Förslag för nästa lektion
Konceptuellt skapande och idéutveckling
I nästa lektion kommer fokus att ligga på att utveckla konceptuella idéer kring bildskapande. Eleverna kommer att läras upp att formulera egna koncept för sina framtida projekt, vilket inkluderar hur man bygger upp en idé, budgeterar material och beslutar om tekniker.
Denna lektion är viktig för att förbereda eleverna på att arbeta mer självständigt och konceptuellt, vilket knyter an till kunskapskrav som involverar fördjupning och självständigt arbete i deras konstnärliga process.
Förberedelser
• Samla in exempel på samtida konstverk för analysmomentet.
• Förbereda material och frågor för att stödja elevernas reflektionsprocess.
• Skapa en tydlig struktur för nästa lektion där konceptuellt skapande kan utforskas.