En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 8. Slöjd – Väska

Lektionsplanering

Årskurs: 8
Ämne: Slöjd
Tema: Väska

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att eleverna ska utveckla kunskaper i att planera, genomföra och utvärdera slöjdarbete. Detta innefattar arbete med textila material och att skapa funktionella och estetiska produkter, i detta fall en väska.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna genomföra slöjdarbete med säkerhet och noggrannhet. De ska kunna planera arbetet, välja och använda verktyg och material på ett ändamålsenligt sätt samt reflektera över och värdera sitt arbete.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till väskdesign (10 min)

– Presentera olika typer av väskor och deras funktioner.
– Diskutera vilka material och verktyg som behövs för väskan.
– Ge exempel på kreativa idéer för egen design.

Genomgång av verktyg och material (10 min)

– Visa eleverna hur man använder sy- och skärverktyg på ett säkert sätt.
– Gå igenom olika typer av textiler och deras egenskaper.
– Informera om vikten av att välja rätt material för funktion och estetik.

Planering av arbetsprocess (15 min)

– Låt eleverna skissa sina designidéer och diskutera dem med en kompis.
– Gå igenom hur man gör en materiallista baserad på designskissen.
– Diskutera tidsplanen för projektet och vikten av deadlines.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

– Be eleverna dela med sig av sina designidéer i helklass om tid tillåter.
– Diskutera vad de har lärt sig under lektionen och hur de kan förbättra sina idéer.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en skiss för sin väska baserat på den design de har diskuterat. Skissen ska innehålla detaljer som mått, materialval och eventuella fästanordningar. Detta ger eleverna möjlighet att konkretisera sin idé och planera sitt arbete effektivt.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter

Exit-ticket

– Vilka material kommer du att behöva för att skapa din väska? (Exempel: tyg, tråd, blixtlås)
– Vad var det mest inspirerande väskdesignen du såg under lektionen?
– Vilket verktyg behöver du för att klippa tyget? (Exempel: sax)
– Hur tänker du säkerställa att din väska blir funktionell?
– Vilken färg och mönster planerar du att använda för din väska?

Hemläxa

Eleverna ska välja ett material som de vill använda för sin väska och skriva en kort text (minst 200 ord) om materialets egenskaper och varför de valt just det materialet.

Fördjupningsuppgift

Eleverna som siktar på högsta betyg kan få i uppdrag att designa en väska med specifika funktioner, exempelvis vattentålighet eller extra förvaringsutrymmen. De ska även skapa en prototyp och skriva en rapport om hela designprocessen, inklusive val av material och verktyg.

Förslag för nästa lektion

“Tillverkning av väskan”

I nästa lektion fortsätter vi med att praktiskt börja bygga väskan utifrån skisserna. Eleverna får möjlighet att använda verktyg och material, samt lär sig tekniker för sömnad och fäste. Denna lektion är avgörande för att uppfylla kunskapskraven för att genomföra slöjdarbete med säkerhet och noggrannhet.

Förberedelser

– Samla in och organisera material och verktyg som behövs för väsktillverkning.
– Förbereda en del exempel på olika väskor och designskisser för inspiration.
– Göra en platscheck för att se till att alla verktyg är i gott skick och säkra att använda.


×