Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 8. Svenska – Lässtrategier och studieteknik

Lektionsplanering

Årskurs: 8
Ämne: Svenska
Tema: Lässtrategier och studieteknik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsplaneringen omfattar centrala delar av läsförståelse, lässtrategier och studieteknik. Eleverna ska lära sig att använda olika strategier för att förstå, tolka och analysera texter. Detta inkluderar strategier för aktivt läsande som att förutsäga, ställa frågor, sammanfatta och reflektera över innehållet.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna läsa och analysera texter. Det innebär att eleven visar förståelse för textens innehåll, identifierar centrala budskap och kan diskutera och reflektera över texters betydelse och syften.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till lässtrategier (15 min)

  • Presentera vad lässtrategier är och varför de är viktiga för att förstå texter.
  • Gå igenom några grundläggande lässtrategier, såsom att göra förutsägelser, ställa frågor och sammanfatta.
  • Diskutera vikten av att anpassa lässtrategier beroende på texttyp och syfte med läsningen.

Genomgång av studieteknik (15 min)

  • Förklara olika studietekniker, inklusive anteckningstekniker och planering av studietid.
  • Visa exempel på effektiva anteckningsmetoder, såsom Cornell-metoden.
  • Diskutera hur studieteknik kan påverka läsförståelse och inlärning.

Praktisk tillämpning (10 min)

  • Låt eleverna träna på att använda en utvald lässtrategi på en kort text.
  • Ge exempel på hur man kan använda studieteknik i samband med läsning av text.
  • Ge eleverna möjlighet att diskutera sina tankar och erfarenheter kring strategierna i smågrupper.

Reflektion och diskussion (10 min)

  • Led en klassdiskussion om hur eleverna kan tillämpa de lärda strategierna och teknikerna i sina studier.
  • Fråga eleverna om deras erfarenheter av att använda olika strategier vid läsning.
  • Sammanfatta lektionen och koppla tillbaka till syftet med att använda lässtrategier och studieteknik.

Aktivitet

Låt eleverna välja en kort text från en valfri källa (exempelvis en artikel, novell eller bok) och skriva ner en sammanfattning av texten med hjälp av minst två lässtrategier de lärt sig under lektionen. Eleverna ska redovisa sina sammanfattningar i små grupper och diskutera hur strategierna hjälpte dem att förstå texten bättre.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

  • Vad är en lässtrategi?
    Svar: En metod eller teknik som hjälper läsare att förstå och tolka texter.
  • Nämn två lässtrategier du lärde dig idag.
    Svar: Till exempel förutsäga och sammanfatta.
  • Varför är studieteknik viktig?
    Svar: För att effektivisera inlärning och organisera studier.
  • Hur kan anteckningar hjälpa vid läsning?
    Svar: Genom att fånga viktiga punkter och underlätta senare granskning.
  • På vilket sätt kan vi anpassa lässtrategier beroende på texttyp?
    Svar: Olika texter kan kräva olika tillvägagångssätt, som att ställa fler frågor till en kausal text.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort text (200-300 ord) där de reflekterar över hur de kan använda de lässtrategier och studietekniker de lärt sig för att förbättra sina studier.

Fördjupningsuppgift

Elevgruppen kan få i uppdrag att undersöka och jämföra olika lässtrategier och studietekniker. De ska välja en strategi eller teknik att fördjupa sig i och redovisa för klassen i en presentation. Detta ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för hur strategierna kan tillämpas i praktiken.

Förslag för nästa lektion

Förslag: Argumenterande texter

I nästa lektion skulle vi kunna fokusera på argumenterande texter och hur man kan använda lässtrategier för att kritiskt granska och analysera argument. Eleverna bör lära sig hur man identifierar argument, stödpunkter och motargument, vilket kopplar tillbaka till lässtrategierna de nyligen har lärt sig. Detta kommer ge dem verktyg för att bättre kunna analysera och delta i debatt och diskussion.

Förberedelser

  • Samla exempeltexter för praktiska övningar.
  • Förbered material och presentationer om lässtrategier och studieteknik.
  • Planera grupper för diskussionsmoment och presentationer.

Modern Tillbaka-knapp
×