Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Svenska
Tema: Presentation av identitet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion kommer att fokusera på muntlig framställning och presentationsteknik. Eleverna kommer att få möjlighet att dela sina egna texter som utforskar identitet, vilket främjar förståelse för både eget och andras uttryck av identitet.
Kunskapskrav
Eleven kan muntligt framföra sina egna idéer och uttrycka sig klart och tydligt. Eleven visar förmåga att anpassa sitt språk, sin stil och sitt innehåll till syftet och målgruppen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till presentationer (10 min)
• Presentera syftet med lektionens aktiviteter och vikten av att kunna framföra sina idéer muntligt.
• Diskutera vad som kännetecknar en bra presentation, inklusive struktur, tydlighet och engagemang.
Genomgång av presentationsteknik (15 min)
• Ge eleverna tips och råd för att förbättra sina presentationsfärdigheter, såsom att använda ögonkontakt, variera rösten och använda gester.
• Diskutera vikten av att lyssna på andra och ställa frågor.
Elevpresentationer (20 min)
• Låt varje elev eller grupp av elever framföra sina texter för klassen.
• Ge varje elev 2-3 minuter att presentera sin text och sina tankar om sin identitet.
• Låt klassen ställa frågor efter varje presentation.
Reflektion och sammanfattning (5 min)
• Diskutera gemensamt vad de har lärt sig genom att lyssna på varandra och dela med sig av sina insikter.
• Fråga eleverna om de kände sig bekväma och vad de skulle vilja förbättra i framtida presentationer.
Aktivitet
Eleverna ska fylla i en kort reflekterande skrivuppgift där de skriver om vad de lärt sig av att lyssna på sina klasskamrater och hur de själva kan förbättra sina presentationsfärdigheter. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.
Exit-ticket
• Vad tyckte du var mest intressant i dagens presentationer?
◦ Svar: Jag tyckte att det var intressant att höra om mina klasskamraters olika erfarenheter.
• Kände du dig bekväm med att presentera? Varför eller varför inte?
◦ Svar: Jag kände mig lite nervös, men det gick bättre än jag trott.
• Hur kan du använda feedbacken du fick?
◦ Svar: Jag kan använda feedbacken för att göra mina framtida presentationer bättre.
• Nämn en sak du lärde dig från en klasskamrat.
◦ Svar: Jag lärde mig att många har liknande erfarenheter som jag.
• Vad skulle du vilja förbättra inför nästa gång du presenterar?
◦ Svar: Jag skulle vilja bli bättre på att variera min röst och använda mer gester.
Hemläxa
Eleverna ska arbeta med att förbättra sina texter och förbereda sig för en eventuell uppföljande presentation där de ska inkludera feedback de fått. De ska lämna in den slutliga texten, som ska revideras till 600 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppdrag att analysera en känd persons presentation eller tal som handlar om identitet. De ska identifiera de tekniker som används i presentationen och reflektera över hur personens identitet återspeglas i deras kommunikation.
Förslag för nästa lektion
“Analys av berättarteknik”
I nästa lektion kan vi fokusera på berättarteknik och stil i kreativt skrivande. Eleverna kan analysera hur olika tekniker påverkar identitetshistorier och berättelser, vilket är relevant för att fördjupa deras förståelse för hur identitet formas och presenteras genom berättande.
Förberedelser
• Förbered exempel på effektiva presentationer och berättartekniker att diskutera.
• Definiera riktlinjer för den reflekterande skrivuppgiften.
• Se till att eleverna har resurser för att jobba med sina texter.