Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Identitet och genus i litteraturen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion kommer att fokusera på hur genus påverkar identiteten och hur detta tema utforskas i skönlitteraturen. Eleverna kommer att analysera och diskutera hur karaktärer i olika verk lever sina liv utifrån medgivna genusnormer, samt hur dessa normer kan utmanas eller förstärkas. Syftet är att ge eleverna en djupare förståelse för hur genusidentiteten formar individer och deras relationer.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna reflektera över och diskutera hur genus påverkar identitet, samt relatera dessa insikter till skönlitterära verk. Du ska uttrycka egna tankar och analyser kring genusfrågor och identitet i litteraturen.
Lärarledda instruktioner
Inledning till genus och identitet (10 min)
– Introducera begreppet genus och förklara skillnaden mellan kön och genus.
– Diskutera vilka normer kring kön och genus som finns i samhället och hur dessa kan påverka individers identitet.
– Ställ öppna frågor som: Hur tror ni att normer kring genus kan påverka hur vi agerar och tänker om oss själva?
Gruppdiskussion: Genusnormer i litteraturen (15 min)
– Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppdrag att identifiera genusnormer i en val av litterära texter, till exempel karaktärers beteenden och roller.
– Be grupperna att fundera på hur dessa normer stödjer eller utmanar traditionella uppfattningar om genus.
– Låt grupperna presentera sina fynd för klassen.
Analys av ett litterärt exempel (15 min)
– Läs ett textutdrag från en skönlitterär källa där genus och identitet är centrala teman.
– Diskutera gemensamt hur författaren framställer genusrelaterade frågor och karaktärers livssituationer.
– Ställ frågor om hur karaktärernas genus påverkar deras beslut och relationer.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Sammanfatta lektionens huvudsakliga insikter kring genus och identitet.
– Låt eleverna reflektera över vad de har lärt sig och hur det kopplar till sina egna liv och erfarenheter.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en personlig reflektion (200-300 ord) om hur normer kring genus har påverkat deras egna liv eller liv i deras omgivning. De kan också reflektera över hur dessa normer presenterats i de texter de har läst. Detta ger dem möjlighet att göra personliga kopplingar till temat och utveckla sina skrivfärdigheter.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter