Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Svenska
Tema: Skrivuppgift – Utflykt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion kommer vi att arbeta med skrivande och textbearbetning. Eleverna får möjlighet att formulera sig i skrift och utveckla sin förmåga att berätta om upplevelser och händelser. Fokus ligger på att skapa en sammanhängande text med tydlig struktur.
Kunskapskrav
Eleven kan skriva enkla texter med begriplighet. Texten kan innehålla grundläggande saklighet och beskriva en händelse eller upplevelse.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till utflykten (10 min)
– Presentera temat för lektionen och syftet med skrivuppgiften.
– Diskutera kort elevernas tidigare erfarenheter av utflykter.
– Ställ frågor för att väcka intresse, till exempel “Vilka minnen har ni från era utflykter?”
Genomgång av skrivprocessen (15 min)
– Förklara de steg som ingår i skrivprocessen: planering, skrivande och redigering.
– Visa exempel på en kort berättelse och diskutera dess struktur (inledning, handling, avslutning).
– Poängtera vikten av att skapa en röd tråd i texten.
Brainstorming och planering (15 min)
– Låt eleverna brainstorma kring sina egna utflykter.
– Använd målningspapper eller en tavla för att samla tankarna.
– Uppmana eleverna att välja en specifik utflykt att skriva om och göra en enkel plan (vad hände, vilka känslor upplevdes, osv.).
Skrivande (10 min)
– Ge eleverna tid att börja skriva sin text baserat på den plan de gjort.
– Gå runt och ge individuell feedback och stöd vid behov.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en berättelse om en utflykt de har varit på, med fokus på att fånga känslorna och upplevelsen av denna. De ska strukturera texten med en inledning, en huvuddel och en avslutning.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Beskriv med tre meningar vad din utflykt handlade om. (Exempel: Jag åkte till Skansen med min familj. Vi såg många djur och fick lära oss om deras liv. Det var speciellt roligt att se älgarna.)
– Vilka känslor kände du under utflykten? (Exempel: Jag kände mig glad och nyfiken.)
– Nämn tre saker du gjorde under utflykten. (Exempel: Vi picknickade, vi lekte och vi tog många foton.)
– Vad tyckte du var det bästa med utflykten? (Exempel: Det bästa var att vara tillsammans med min familj.)
– Hur kan du dela med andra vad du upplevde? (Exempel: Genom att skriva en berättelse.)
Hemläxa
Eleverna ska färdigställa sin berättelse om utflykten hemma och skriva minst 150 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleven kan välja att skriva en mer detaljerad berättelse som även inkluderar dialoger mellan karaktärerna som var med på utflykten. Denna uppgift syftar till att ge eleven möjlighet att uppvisa en djupare förståelse för hur man bygger karaktärer och väver in känslor i skrivande.
Förslag för nästa lektion
Fortsatt arbete med skrivande och textbearbetning
I nästa lektion kan vi fokusera på att redigera och förbättra texterna. Eleverna kommer att få feedback från sina klasskamrater och lärare, vilket hjälper dem att utveckla sina skrivförmågor ytterligare. Vi kommer att kika på exempel på hur man kan ge och ta emot konstruktiv kritik och göra förändringar för att förbättra sin text.
Förberedelser
– Förbered exempeltext för genomgång.
– Gör utskrifter av eventuella planeringsmallar.
– Samla material för brainstorming (papper, pennor, färgkritor).