Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 8. Textilslöjd – Textila tekniker och hållbarhet

Lektionsplanering

Årskurs: 8
Ämne: Textilslöjd
Tema: Textila tekniker och hållbarhet

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Undervisningen i textilslöjd ska behandla följande centrala innehåll:

  • Slöjdens material, verktyg och hantverkstekniker med särskild fokus på textil.
  • Undersökning av materialens egenskaper och oekologiska samt ekologiska aspekter av materialval.
  • Arbetsprocesser i slöjd, inklusive idéutveckling, framställning och reflektion över resultatet.
Kunskapskrav

Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt slöjdföremål i textil. Eleven använder verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt, samt kan motivera sina val av material och tekniker med hänsyn till avsedda funktioner och estetiska uttryck.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till hållbarhet i textil (10 min)
  • Diskutera hållbarhet i textil: vad innebär det och varför är det viktigt?
  • Presentera exempel på hur val av material påverkar miljön.
  • Introducera hur man kan använda återbrukade material i sina projekt.
Genomgång av textila tekniker (15 min)
  • Förklara olika textila tekniker, såsom sömnad, broderi och vävning.
  • Visa exempel på projekt som tillämpat dessa tekniker.
  • Demonstrera säker hantering av verktyg och material i klassrummet.
Arbetsprocessen: Idéutveckling och planering (15 min)
  • Leda eleverna i brainstorming av egna idéer för ett textilprojekt.
  • Diskutera hur man kan skissa och planera sitt arbete.
  • Gå igenom hur man skapar en materiallista och tidsplan för projektet.
Reflektion och utvärdering av arbetet (10 min)
  • Diskutera vikten av reflektion över den egna arbetsprocessen.
  • Presentera exempel på hur man kan utvärdera sitt arbete efter avslutad produktion.
  • Ge förslag på frågor att ställa sig själv vid utvärderingen av projektet.
Aktivitet

Eleverna får välja en textilprodukt att skapa, som exempelvis en väska eller ett klädesplagg. De ska i grupp brainstorma idéer och börja skissa på sina projekt. Tanken är att fokusera på hållbarhet genom att överväga återbruk av material.

Beräknad tidsåtgång: 40 minuter

Exit-ticket
  • Fråga 1: Vad menas med hållbar textil?
    Svar: Hållbar textil innefattar materialval och processer som minimerar negativ miljöpåverkan.
  • Fråga 2: Nämn två textila tekniker som vi har lärt oss idag.
    Svar: Sömnad och broderi.
  • Fråga 3: Hur kan återbruk av material gynna miljön?
    Svar: Genom att minska avfall och resursanvändning.
  • Fråga 4: Vad bör man tänka på vid val av material?
    Svar: Materialets ursprung, tillverkningsprocess och miljöpåverkan.
  • Fråga 5: Vad innefattar en bra arbetsprocess i slöjd?
    Svar: Idéutveckling, framställning och reflektion över resultatet.
Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort reflektion (ca 300 ord) om hur de planerar att implementera hållbarhet i sitt textilprojekt och vilka material de tänker använda.

Fördjupningsuppgift

För de elever som vill fördjupa sina kunskaper kan de undersöka olika textilmaterial och göra en presentation kring deras miljöpåverkan, samt föreslå alternativa och mer hållbara materialval.

Förslag för nästa lektion
Tema: Presentation och demonstrering av projekt

I nästa lektion kommer eleverna att få presentera sina textilprojekt och demonstrera de tekniker de har använt. Lektionen ska också täcka hur man ger och tar emot konstruktiv kritik. Detta bidrar till att utveckla deras förmåga till reflektion och självutvärdering, som är centrala aspekter av slöjdundervisningen.

Förberedelser
  • Förbereda exempel på hållbara textilmaterial.
  • Skapa en presentation som belyser olika textila tekniker.
  • Säkra verktyg och material för praktiska övningar.

Modern Tillbaka-knapp
×