En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Engelska – Individuella berättelser och identitet

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Individuella berättelser och identitet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på hur individuella berättelser och erfarenheter formar identiteter. Eleverna ges möjlighet att utforska och reflektera över sin egen och andras identitet genom berättande, både i tal och skrift. Det är viktigt att förstå hur personliga upplevelser kan återspegla bredare kulturella och sociala kontexter.

Kunskapskrav

Eleven kan på ett utvecklat sätt formulera sig i tal och skrift kring identitet och tillhörighet, och visar förståelse för hur egna erfarenheter influerar deras beskrivningar och resonemang. Eleven bidrar aktivt i diskussioner och kan relatera sina insikter till andra.

Lärarledda instruktioner

Inledande övning: Berätta om dig själv (15 min)

Låt eleverna tänka på en unik personlig erfarenhet som har påverkat deras identitet.

Ställ öppna frågor som: “Vad formade den upplevelsen?” och “Hur kände du dig i den situationen?”

Ge eleverna några minuter att skriva ned sina tankar som ett sätt att förbereda dem för diskussion.

Gruppdiskussioner (20 min)

Dela in klassen i mindre grupper och låt dem dela sina berättelser med varandra.

För uppmuntran, be dem reflektera över gemensamma teman i berättelserna och hur de olika upplevelserna bidrar till förståelsen av identitet.

Låt grupperna förbereda en kort sammanfattning av sina diskussioner för att dela med klassen.

Helklassdiskussion och reflektion (10 min)

Samla klassens sammanfattningar och diskutera likheterna och skillnaderna i de delade berättelserna.

Avsluta med en diskussion om hur vi kan använda dessa berättelser för att förstå varandra bättre och bredda vår syn på identitet.

Avslutande skrivövning (5 min)

Be eleverna avsluta lektionen med att skriva en kort reflektion (100-150 ord) om vad de har lärt sig om identitet genom andras berättelser idag.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en kort presentation (3-5 minuter) där de berättar om en personlig erfarenhet som har påverkat deras identitet. Presentationen kan innehålla element av berättande som bilder eller korta klipp för att göra den mer engagerande. Aktiviteten knyter an till lektionens syfte genom att eleverna aktivt reflekterar över sina egna liv och uttrycker dessa i en gemensam miljö.

Beräknad tidsåtgång: 35 minuter

Exit-ticket

1. Vad var en gemensam känsla bland de berättelser ni delade? Svar: Gensvar om tillhörighet, kamp eller övervinning, etc.

2. Hur kan andra människors berättelser påverka din syn på identitet? Svar: Synpunkter om empati, förståelse och insikter.

3. Nämn en ny insikt du fått om din egen identitet idag. Svar: Personlig reflektion över erfarenheter.

4. Vad var en viktig lärdom från andra i klassen? Svar: Specifika exempel på berättelser som berört dem.

5. Vilka teman upptäckte du i flera av berättelserna? Svar: Mångfald av upplevelser som gemensamma teman.

Hemläxa

Skriv en personlig berättelse (400-500 ord) om en händelse i ditt liv som har haft betydelse för din identitet. Reflektera över känslor, tankar och hur händelsen har format den person du är idag.

Fördjupningsuppgift

Eleven ska göra en djupgående analys av en känd persons eller karaktärs liv och samla olika berättelser från deras liv som belyser hur deras identitet har formats. Uppsatsen ska vara 800-1000 ord och analysera hur olika erfarenheter och kulturella sammanhang påverkar deras liv och identitet. Detta ska inkludera kopplingar till samhälleliga normer och hur dessa kan påverka individen.

Förslag för nästa lektion

Identitetsformande roller i olika kulturer. I nästa lektion kan vi fokusera på hur kulturella och sociala roller formar identiteten. Eleverna kan få möjlighet att utforska och diskutera traditionella och moderna roller i olika samhällen och hur dessa skiljer sig åt, samt hur de påverkar ungdomars identitetsutveckling idag. Diskussionen kan leda till en ökad förståelse för de utmaningar och fördelar som olika roller medför.

Förberedelser

• Förbered frågor för gruppdiskussioner kring identitetsberättelser.

• Samla exempel på kända personer vars liv och erfarenheter relaterar till identitet och tillhörighet.

• Utforma instruktioner för hemuppgiften och fördjupningsuppgiften.


×