Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Kulturella och sociala faktorer som formar identitet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att förstå de kulturella och sociala faktorer som samverkar i formandet av identitet. Eleverna kommer att diskutera och analysera hur olika samhällskontexter, normer och värderingar påverkar ungdomars självbild och identitet genom multimedia och litteratur.
Kunskapskrav
Eleven kan formulera sig och kommunicera på ett begripligt sätt i tal och skrift, samt visa en förmåga att reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella förhållanden i olika sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kulturella faktorer (10 min)
• Förklara vad som menas med kulturella och sociala faktorer, och ge exempel på hur dessa kan påverka identitet.
• Engagera eleverna genom att be dem dela med sig av erfarenheter av hur deras bakgrund har påverkat deras identitet.
• Presentera exempel på media (filmer, texter, låtar) som berör dessa teman.
Gruppdiskussion: Sociala faktorer (15 min)
• Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ett fall att diskutera. Till exempel: “Hur påverkar din vänskapskrets din självbild?” eller “Hur skapar media normer för ungdomars identitet?”.
• Be grupperna samlas och sammanfatta sina insikter, som sedan framförs i klassen.
Medieanalys (15 min)
• Välj en film eller kort klipp som berör identitetsfrågor. Se klippet tillsammans och diskutera vad som presenteras.
• Be eleverna notera exempel på kulturella och sociala faktorer som påverkar karaktärerna och deras beslut.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
• Sammanfatta lektionens diskussioner och centrala teman.
• Ställ öppna frågor för att hjälpa eleverna reflektera över hur de själva relaterar till de diskuterade ämnena och vad de har lärt sig.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en visuell presentation, såsom ett moodboard eller en digital poster, där de illustrerar sin egen identitet och de kulturella/sociala faktorer som de anser påverkat den. Eleverna ska förbereda en kort presentation (3-5 minuter) där de förklarar sina val och reflektioner. Beräknad tidsåtgång: 10 minuter.
Exit-ticket
• Vilka kulturella eller sociala faktorer har en påverkan på identitet enligt dagens lektion?
◦ Svar: Vänskapskrets, media, traditioner.
• Hur kan media forma vår självbild?
◦ Svar: Genom att sätta normer och ideal som vi strävar efter.
• Nämn ett exempel på hur du har upplevt kulturella normer påverka din identitet.
◦ Svar: [Individuellt svar beroende på eleverna].
• Vad var det mest intressanta du lärde dig idag om sociala faktorer och identitet?
◦ Svar: [Individuella svar].
• Hur kan olika samhällsnormer påverka ungdomar idag?
◦ Svar: Genom att skapa förväntningar på hur man ska se ut, bete sig, eller leva.
Hemläxa
Skriv ett brev (300 ord) till en person som har påverkat din identitet, där du reflekterar över deras inverkan och hur de kulturella och sociala faktorerna runt er har spelat roll.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan utföra ett projekt där de undersöker identitet i olika kulturer. De kan jämföra och kontrastera hur identitet formas i minst två olika kulturer genom att använda litteratur, filmer och intervjuer med personer i dessa kulturer.
Förslag för nästa lektion
Temat: Digitala identiteter
Den nästa lektionen kan fokusera på hur sociala medier och digitala plattformar formar ungdomars identiteter idag. Vi kommer att diskutera hur digitala interaktioner påverkar synen på sig själv och omvärlden, samt vilken roll digitalt innehåll spelar i tillväxten av olika identiteter.
Förberedelser
• Välj ut och förbered ett medieklipp för diskussion.
• Tänk ut och förbered fallstudier till gruppdiskussioner.
• Se till att eleverna har tillgång till resurser för att skapa sina visuella presentationer.