Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Kulturella och sociala roller som formar identitet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på hur olika kulturella och sociala roller påverkar individers identitet. Eleverna ges möjlighet att utforska, diskutera och reflektera över roller i olika samhällen och hur dessa roller relaterar till identitet och tillhörighet, särskilt i relation till ungdomars liv idag.
Kunskapskrav
Eleven kan på ett fungerande sätt diskutera hur kulturella och sociala roller påverkar identiteten. De visat förståelse för skillnader och likheter mellan olika kulturella kontexter samt kan relatera detta till sina egna erfarenheter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sociala och kulturella roller (15 min)
• Inled lektionen med en diskussion om vad som menas med sociala och kulturella roller.
• Ställ frågor som: “Vilka olika roller ser ni i ert samhälle?” och “Hur kan dessa roller påverka identiteten?”
• Ge exempel från olika kulturer där roller kan forma individers liv, såsom traditionella familjeroller eller moderna yrkesroller.
Gruppdiskussion om roller (20 min)
• Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att diskutera olika roller i sina egna liv och samhällen.
• Be dem identifiera hur dessa roller påverkar deras identitet och känslor av tillhörighet.
• Varje grupp sammanfattar sina diskussioner för att dela med klassen.
Analys av fallstudier (10 min)
• Presentera korta fallstudier av individer från olika kulturer med varierande roller (t.ex. traditionella roller i familjen, yrkesroller m.m.).
• Diskutera i helklass hur dessa roller har format deras identitet och hur de kan skilja sig från elevernas egna erfarenheter.
Avslutande reflektion (5 min)
• Avsluta lektionen med en reflektion kring hur sociala och kulturella roller påverkar vår syn på oss själva och andra.
• Låt eleverna tänka på roller de vill utmana eller förändra i sina egna liv.
Aktivitet
Eleverna ska designa en “rollkort” för en karaktär i ett kulturellt verk (film, bok, eller historia) som belyser en intressant social eller kulturell roll. De ska inkludera karaktärens namn, bakgrund, roll, och hur denna roll påverkar deras identitet och beslut. Aktiviteten knyter an till lektionens tema genom att eleverna reflekterar över hur roller fungerar i både fiktiva och verkliga sammanhang. Beräknad tidsåtgång: 35 minuter.
Exit-ticket
1. Vad är en social eller kulturell roll du identifierat i dagens diskussion? Svar: Beskrivning av specifik roll, exempelvis en familjeroll eller yrkesroll.
2. Hur kan dessa roller påverka hur vi ser på oss själva? Svar: Effekter som tryck på att passa in och hur man agerar som en del av en grupp.
3. Nämn skillnader i roller mellan nu och historiskt. Svar: T.ex. hur könsroller har förändrats över tid.
4. Ge ett exempel från dagens lektion där roller formade identitet. Svar: Knyta tillbaka till fallstudierna eller diskussionerna.
5. Vilken ny insikt har du fått om roller? Svar: Personlig reflektion om roller som påverkar deras liv och identitet.
Hemläxa
Skriv en reflekterande text (300-400 ord) där du beskriver en kulturell eller social roll som ni känner er knutna till. Reflektera över hur dessa roller har påverkat er identitet och tillhörighet.
Fördjupningsuppgift
Eleven ska göra en jämförelse mellan två olika sociala roller i olika kulturer och hur dessa roller uttrycks i kulturella verk. Arbetet ska innefatta en analys av hur dessa roller påverkar individuella upplevelser av identitet och tillhörighet och ska omfatta 800-1000 ord.
Förslag för nästa lektion
Examensarbete med fokus på identitet och roller. I nästa lektion kan vi påbörja ett större examensarbete där eleverna ges möjlighet att dyka djupare i en valfri aspekt av identitet – att analysera hur specifika roller (sociala, kulturella, yrkesmässiga etc.) formar identitet. Eleverna får tid att välja ämne, förbereda forskning och tänka strategiskt kring sina framtida presentationer.
Förberedelser
• Förbered fallstudier om sociala roller i olika kulturer.
• Samla material för rollkortsaktiviteten (papper och exempel).
• Skapa informationsblad om examensarbetet och instruktioner för hemuppgiften.