Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Kemi
Tema: Kemiska reaktioner och deras betydelse
Koppling till styrdokument
Undervisningen i kemi för årskurs 7–9 ska omfatta materiens uppbyggnad och oförstörbarhet, kemiska reaktioner samt hur ämnen omvandlas. Fokus ligger på att förstå atomer, elektroner och kärnpartiklar, och att utföra systematiska undersökningar för att värdera resultat och skapa en förståelse för kemins roll i naturen och samhället.
Kunskapskrav
Eleven visar grundläggande kunskaper om kemins begrepp och förklaringsmodeller. Med viss användning av begreppen och förklaringsmodellerna beskriver och förklarar eleven kemiska samband i naturen, i samhället och i människokroppen. Eleven söker information som rör kemi och använder då olika källor samt för enklare resonemang om informationens och källornas trovärdighet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kemiska reaktioner (10 min)
- Vad är en kemisk reaktion?
- Exempel på vanliga kemiska reaktioner i naturen.
- Betydelsen av kemiska reaktioner för mänsklig hälsa och miljö.
Demonstration av en kemisk reaktion (15 min)
- Utför en säker kemisk reaktion, t.ex. blandning av vinäger och bakpulver.
- Diskutera de observerade förändringarna.
- Frågor om reaktionsprodukter och deras egenskaper.
Gruppdiskussion (10 min)
- Dela upp eleverna i grupper.
- Låt grupperna diskutera påverkan av kemiska reaktioner i ett specifikt område (t.ex. inom medicin, industri, eller miljö).
- Sammanställning av gruppernas insikter.
Tillämpning av kunskap genom frågor (10 min)
- Ställ öppna frågor för att fördjupa förståelsen av kemiska reaktioner.
- Tid för eleverna att ställa egna frågor.
- Diskutera svar och begrepp som väcks under diskussionerna.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Kort sammanfattning av dagens lektion.
- Eleverna reflekterar kring vad de lärt sig om kemiska reaktioner.
- Fråga till klassen om vilket område de vill veta mer om.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper om 3-4 utföra en experimentell aktivitet som innebär att de genomför en enklare kemisk reaktion, dokumenterar processen och observerar resultaten. Varje grupp ska sedan redovisa sina resultat för klassen. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad definierar en kemisk reaktion?
- Svar: En kemisk reaktion är en process där ämnen omvandlas till nya ämnen med olika egenskaper.
- Dessa två ämnen reagerade i vår demonstration. Vilka var de?
- Svar: Vinäger och bakpulver.
- Ge ett exempel på en kemisk reaktion som sker i naturen.
- Svar: Fotosyntesen.
- Varför är det viktigt att studera kemiska reaktioner?
- Svar: För att förstå hur ämnen interagerar och hur dessa interaktioner påverkar både människor och miljö.
- Hur kan vi kontrollera en kemisk reaktion?
- Svar: Genom att kontrollera mängden av ämnen och reaktionernas förhållanden.
Hemuppgift
Eleverna kan få i hemuppgift att skriva en rapport om en specifik kemisk reaktion som de upprör och deras inverkan på miljön. Rapporten ska inkludera reaktionsformler och en diskussion om eventuella miljöeffekter. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.
Nationella provet
(Inga relevanta provfrågor hittades för denna lektion.)
Citat
”Chemistry is the science of change.” – John M. McCarthy (2006). Detta citat betonar kemins centrala roll i att förstå och beskriva förändringar vi ser i vår omvärld, vilket är en central del av lektionen.
Nästa lektion
För nästa lektion föreslår jag att vi fokuserar på syror och baser, eftersom de är viktiga för att förstå många kemiska reaktioner och deras påverkan på olika system. Det är relevant att koppla deras egenskaper och användningar. Användaren kan skriva ”Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på mitt förslag.