Lektion. Åk. 9. Musik – Musicerande

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Musik

Tema: Musicerande

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Sång, melodispel och ackompanjemang i olika former och genrer.”

“Kunstnärlig gestaltning av idéer genom att musicera och genom att kombinera musik med andra uttrycksformer.” [Lgr 22, Musik, Åk. 7-9]

Betygskriterier

“Eleven medverkar i musicerande med sång och instrumentspel. Dessutom bidrar eleven till att anpassa sitt musicerande till det musikaliska sammanhanget och musikens karaktär.” [Lgr 22, Musik, Åk. 9 – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till musicerande (10 min)

  • Inled lektionen med att presentera dagens tema: Musicerande.
  • Förklara vikten av att kunna musicera i olika genrer och sammanhang.
  • Diskutera kort om genretypiska uttryck.
  • Visa exempel på olika stilar av musicerande.
  • Ställ frågor för att aktivera elevernas intresse och koppling till ämnet.

Röst- och instrumentövning (15 min)

  • Ha en gemensam röstuppvärmning för att förbereda eleverna.
  • Demonstrera några grundläggande teknikövningar för sång och instrument.
  • Dela in eleverna i grupper för att öva akkompanjemang i olika genrer.
  • Låt varje grupp presentera sin musikaliska del.
  • Ge feedback och lyft fram positiva aspekter av deras framträdanden.

Improvisation och komposition (15 min)

  • Introducera improvisationstekniker och ge exempel på enkelt material att improvisera.
  • Låt eleverna arbeta i par för att skapa egna melodier på sina instrument.
  • Diskutera vikten av kreativitet inom musicerande.
  • Samla in idéer från grupperna för att gemensamt diskutera deras skapelser.
  • Uppmuntra införandet av olika musikaliska byggstenar i deras skapelser.

Avslutning och presentation (10 min)

  • Låt varje grupp framföra sin improviserade låt för klassen.
  • Diskutera gemensamt vad de lärt sig genom processen.
  • Sammanfatta lektionen och förtydliga hur improvisation och komposition fungerar tillsammans.
  • Ställ frågor om hur eleverna kan använda vad de lärt sig i framtida musicerande.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilken genre av musik tycker ni är mest utmanande att musicera i, och varför?
  • B. Hur kan improvisation påverka ert musicerande? Diskutera med era klasskamrater.
  • C. På vilket sätt anser ni att musik kan användas för att uttrycka känslor eller budskap?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om fyra och får i uppdrag att skapa en egen låt eller melodisk komposition som kombinerar sång och instrument. De ska få använda improvisationstekniker och skapa en ljudbild som representerar ett valt tema. Efter att grupperna har skapat sina kompositioner ska de förbereda sig för en presentation där de framför sitt arbete inför klassen. Varje grupp får 10 minuter för övningstid innan framförandet.

Exit-ticket

  • Vilka musikaliska byggstenar använde du idag i din musik?
  • Beskriv en ny teknik du lärde dig under lektionen.
  • Hur kände du dig under framförandena?
  • Vad tyckte du var den mest utmanande aspekten av dagens övningar?
  • Hur skulle du vilja utveckla dina musikaliska kunskaper vidare?

Hemuppgift

Eleverna ska skapa en kort komposition (1-2 minuter) i en valfri genre och inkludera minst tre olika musikaliska byggstenar som de lärt sig under lektionen. De får välja om de vill göra detta solo eller i par. De ska även förbereda sig på att framföra sin komposition i nästa lektion. Observera att ni kan använda digitala verktyg om ni har tillgång till dem.

Citat

”Musik är det uttryck för känslor som inte kan sättas i ord.” – Victor Hugo.

Detta citat knyter an till lektionens tema, som handlar om hur musicerande kan uttrycka känslor och tankar som ibland är svåra att formulera med ord. Victor Hugo understryker musikens kraft att kommunicera på känslomässiga nivåer.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Komposition i olika genrer”. Den föreslagna lektionen syftar till att utforska kompositionens olika former och stilar samt att utveckla elevernas färdigheter i musikskapande.


Modern Tillbaka-knapp