En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Samhällskunskap – Identitet

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Identitet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll avser att behandla individens identitet och hur den formas av faktorer som kultur, miljö, och sociala sammanhang. Det innefattar också hur identitet påverkas av samhälleliga och globala processer och vilken roll media och kommunikation spelar i identitetsskapandet.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och förklara faktorer som påverkar individers identitet och hur dessa faktorer kan leda till olika perspektiv och tolkningar av samhällsfenomen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till identitet (10 min)

– Introducera begreppet identitet och dess olika dimensioner, såsom personlig, social och kulturell identitet.
– Diskutera hur identiteten utvecklas genom livet och de faktorer som påverkar denna utveckling.
– Ge exempel på hur identiteter kan variera beroende på kulturell och social kontext.

Faktorer som formar identitet (15 min)

– Gå igenom centrala faktorer som påverkar identiteten; familj, vänner, skola, media och samhälle.
– Diskutera hur normer och värderingar i olika samhällen kan forma våra identiteter.
– Använd konkreta fallstudier för att illustrera dessa faktorer.

Identitet i sociala medier (15 min)

– Utforska hur sociala medier påverkar identitetsskapandet hos unga människor.
– Diskutera fenomen som “self-presentation” och “curated identity”.
– Låt eleverna reflektera kring sina egna erfarenheter och observationer kring identitet på sociala medier.

Sammanfattning och diskussion (10 min)

– Sammanfatta de diskussioner och information som presenterats under lektionen.
– Öppna för frågor och skapa en diskussion där eleverna kan dela med sig av sina tankar om identitet.
– Ge eleverna möjlighet att diskutera hur de upplever sin egen identitet och vilka faktorer som de anser har största betydelse.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om fyra för att diskutera och skapa en mindmap över de olika faktorer som de anser formar identiteten hos unga idag. Varje grupp presenterar sin mindmap för klassen och diskussioner följer. Aktiviteten syftar till att konkretisera och visualisera temat identitet och hur olika faktorer hänger ihop.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

– Vad är identitet, och vilka är de tre huvuddimensionerna av identitet?
– Identitet kan förstås som personlig, social och kulturell identitet.

– Nämn två faktorer som formas av och formar identitet.
– Familj, vänner, media, samhälle osv.

– Hur påverkar sociala medier unga människors identitet?
– Genom att det möjliggör “self-presentation” och skapar en kuraterad bild av sig själv.

– Vad menas med “curated identity”?
– Det handlar om hur individer aktivt väljer vilka delar av sin identitet de visar upp på sociala medier.

– Ge ett exempel på en norm som kan påverka identitet.
– Normer kring klädstil, beteende, eller kulturella värden.

Hemläxa

Skriv en uppsats på 300-500 ord där du reflekterar över din egen identitet och vilka faktorer du anser har haft störst påverkan på den.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppgift att producera en dokumentärfilm som undersöker identitet hos en specifik grupp (exempelvis nyanlända ungdomar). De ska intervjua medlemmar av gruppen och analysera hur deras identiteter formas av olika faktorer. Det kan inkludera uppskattningar av kulturella, sociala och personliga identitetsaspekter.

Förslag för nästa lektion

Identitet och kultur

I nästa lektion kan fokus ligga på hur kultur påverkar identitet. Eleverna kan diskutera och analysera olika kulturers värderingar, traditioner och normer, samt hur dessa skapar olika identitetsformer. Kunskapskrav som ligger i fokus är att eleven kan beskriva och ge exempel på kulturella skillnader och deras påverkan på individers identitet.

Förberedelser

– Förbered exempel på hur identitet kan se ut i olika kulturer.
– Samla resurser och material om identitet och sociala medier.
– Skapa en ppt-presentation för att stödja lektionen.


×