Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Samhällskunskap – Identitet och Gemenskap

Lektionsplanering: Identitet och Gemenskap

Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Identitet och Gemenskap

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Denne lektion syftar till att utforska hur identitet formas av olika faktorer, inklusive kön, etnicitet, kultur och socioekonomisk bakgrund. Eleverna kommer att diskutera hur dessa identiteter påverkar gemenskap och social interaktion i samhället.

Kunskapskrav:

Eleven kan beskriva vad identitet innebär och ge exempel på faktorer som formar identiteten, samt diskutera betydelsen av gemenskap och hur olika identiteter samverkar i samhället.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Identitet (10 min)

  • Vad är identitet?
  • Genomgång av olika aspekter av identitet: personlig, social, kulturell.
  • Diskutera faktorer som påverkar identitet (t.ex. familj, vänner, medier).

Kön och Identitet (10 min)

  • Hur påverkar kön vår identitet och självbild?
  • Diskutera normer och roller kopplade till kön i samhället.
  • Reflektera över hur dessa normer kan förändras över tid.

Etnicitet och Kultur (10 min)

  • Hur påverkar etnicitet och kulturell bakgrund vår identitet?
  • Diskutera hur kulturella traditioner och värderingar formar gemenskaper.
  • Exempel på kulturell identitet i det svenska samhället.

Samhälle och Gemenskap (10 min)

  • Vad innebär gemenskap i ett samhälle?
  • Diskussion om hur olika identiteter kan leda till både delaktighet och utanförskap.
  • Reflektera över hur gemenskap kan stärkas i ett mångkulturellt samhälle.

Reflektion och Diskussion (10 min)

  • Eleverna diskutera i grupper om sina egna erfarenheter av identitet och gemenskap.
  • Dela tankar om hur identitet kan påverka relationer och interaktioner i olika sociala sammanhang.
  • Sammanfatta diskussionerna i plenum och lyft fram olika perspektiv.

Aktivitet

Som en aktiv övning ska eleverna skapa en “identitetsposter” där de reflekterar över sina egna identiteter. De ska inkludera egenskaper, intressen, influenser och kulturella aspekter, samt dela sina poster med klassen. Om användaren vill ha en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning, kan hen skriva “Aktivitet”.

Exit-ticket

  • Vad innebär identitet? Svar: Hur vi ser på oss själva och de egenskaper som formar vår personlighet och våra relationer.
  • Nämn en faktor som kan påverka identiteten. Svar: Kultur, kön, socioekonomisk bakgrund.
  • Vad är betydelsen av gemenskap i ett samhälle? Svar: Gemenskap bidrar till socialt stöd, trygghet och tillhörighet.
  • Hur kan identitet leda till utanförskap? Svar: Genom att vissa identiteter inte blir erkända eller respekterade i samhället.
  • Varför är det viktigt att förstå mångfald i identiteter? Svar: För att skapa ett inkluderande och tolerant samhälle.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (1–2 sidor) om hur deras egen identitet har formats av olika faktorer i deras liv. De kan också reflektera över hur deras identitet kan förändras över tid. Om användaren vill ha en specifik hemuppgift baserat på detta förslag, kan hen skriva “Hemuppgift”.

M.v.h. Isak Skogstad


Modern Tillbaka-knapp
×