Lektion. Åk. 9. Samhällskunskap – Konjunkturer

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Konjunkturer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla hur hushållens, företagens, bankernas och det offentligas ekonomi hänger samman samt orsaker till förändringar i samhällsekonomin och vilka effekter de kan få. Detta innefattar även länders och regioners beroende av varandra i en globaliserad ekonomi samt skilda förutsättningar för olika länder och regioner.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på samhällsekonomiska samband och resonera kring förändringar i samhällsekonomin samt deras effekter och konsekvenser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till konjunkturer (10 min)

– Presentera begreppet konjunkturer och dess betydelse för samhällsekonomin.
– Förklara hur konjunkturer påverkar hushållens och företagens ekonomi.
– Använd exempel på tidigare konjunkturcykler och deras påverkan.

Diskussion om konjunkturens påverkan (15 min)

– Låt eleverna diskutera i smågrupper hur konjunkturer påverkar vardagen.
– Ställ frågor som: “Hur märks det när ekonomin går bra?” och “Vad händer när det är lågkonjunktur?”.
– Sammanfatta diskussionerna i helklass.

Genomgång av recession och tillväxt (10 min)

– Presentera vad recession och tillväxt innebär ur ett ekonomiskt perspektiv.
– Ge exempel på aktuella och historiska recessioner och hur de har påverkat ekonomin i Sverige och världen.
– Diskutera åtgärder som kan vidtas för att hantera recessioner.

Analys av konjunkturcykler (10 min)

– Beskriv de olika faserna av en konjunkturcykel: högkonjunktur, nedgång, lågkonjunktur och uppgång.
– Använd grafer och diagram för att illustrera cykeln.
– Diskutera med eleverna hur de olika faserna kan kännas i samhället.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

– Sammanfatta lektionens huvudpunkter och öppna upp för frågor.
– Låt eleverna reflektera kring vad de lärt sig om konjunkturer och samhällsekonomi.

Aktivitet

Låt eleverna arbeta i par där de ska skapa ett kort rollspel som visar effekterna av konjunkturcykeln i samhället. De kan välja att visa en högkonjunktur eller en lågkonjunktur och inkludera exempel på hur olika aktörer i ekonomin (hushåll, företag, stat) reagerar.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

Vad är en konjunktur?
Svar: En konjunktur är en cykel av ekonomisk aktivitet som varierar mellan högkonjunktur och lågkonjunktur.

Nämn en effekt av högkonjunktur.
Svar: Ökad sysselsättning och högre löner.

Vad kallas den fas där ekonomin växer?
Svar: Högkonjunktur.

Nämn en åtgärd som kan vidtas under recession.
Svar: Staten kan öka offentliga investeringar för att stimulera ekonomin.

Hur påverkar inflation hushållen?
Svar: Inflationen gör att pengarnas värde minskar, vilket kan leda till att hushållens köpkraft minskar.

Hemläxa

Skriv en kort text (max 300 ord) om en känd lågkonjunktur, exempelvis den globala recessionen 2008, och diskutera vilka effekter den hade på samhället och ekonomin.

Fördjupningsuppgift

Utveckla en uppsats (1000 ord) där du analyserar olika politiska åtgärder som kan vidtas för att motverka en lågkonjunktur. Diskutera vilka metoder som är mest effektiva och varför, koppla gärna till de som användes under den globala finanskrisen.

Förslag för nästa lektion

Översikt av ekonomiska teorier

I nästa lektion kan vi dyka djupare in i ekonomiska teorier som Keynesianism och Monetarism som förklarar hur ekonomin fungerar och hur dessa teorier kan tillämpas i praktiken för att påverka konjunkturer. Diskussion kring vad som är mest effektivt under olika ekonomiska situationer.

Relevansen av denna lektion ligger i att eleverna får förståelse för de olika ekonomiska teoriernas syn på konjunkturen och hur de kan tillämpas för beslutsfattande inom politik och välfärd.

Förberedelser

– Förbered material som grafer och diagram över konjunkturcykler.
– Samla exempel på recessioner för diskussion.
– Förbered frågor för grupparbete och diskussion.


Modern Tillbaka-knapp