Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Svenska – Att skriva och analysera sakprosatexter

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Att skriva och analysera sakprosatexter

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att skriva och analysera sakprosatexter, inklusive informativa, argumenterande och förklarande texter. Fokus ligger på att förstå textens struktur, syfte och hur den kan användas för att påverka läsaren. Eleverna ska också lära sig att använda källor på ett korrekt och ansvarsfullt sätt.

Kunskapskrav

Eleven skriver olika slag av sakprosa med tydligt innehåll och väl fungerande struktur. Dessutom kan eleven identifiera och använda typiska språkliga drag i sakprosatexter, samt koppla innehållet till egna erfarenheter och samhällsfrågor.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till sakprosatexter (10 min)

  • Definiera vad sakprosatexter är och deras betydelse i både vardagligt och akademiskt sammanhang.
  • Diskutera olika typer av sakprosatexter (t.ex. artiklar, debattinlägg, essäer).
  • Presentera en allmän struktur för sakprosatexter: inledning, kropp och avslutning.

Språkliga drag och strukturer (10 min)

  • Gå igenom de typiska språkliga dragen i sakprosatexter, vilket inkluderar klarhet, objektivitet och faktabaserad information.
  • Diskutera vikten av att ha en klar och logisk struktur för att kommunicera information effektivt.
  • Ge exempel på sakprosatexter och be eleverna identifiera deras struktur.

Läs och analysera en sakprosatext (10 min)

  • Dela ut en sakprosatext och be eleverna läsa den noggrant.
  • Be dem notera huvudpunkter, argument och struktur.
  • Diskutera i helklass vad som fungerade bra och vad som skulle kunna förbättras i texten.

Skrivövning: Skapa en sakprosatext (10 min)

  • Ge eleverna i uppdrag att skriva en kort sakprosatext (300-400 ord) om ett ämne de brinner för.
  • Betona vikten av att använda tydlig struktur och att hålla sig till objektiv fakta.
  • Låt dem arbeta tillsammans och ge dem hjälp att brainstorma idéer.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Samla klassen och diskutera vad de lärt sig om sakprosatexter och deras betydelse.
  • Be dem reflektera över hur de kan använda sin kunskap om sakprosatexter i sina framtida studier.
  • Diskutera hur sakprosa kan påverka vår förståelse av aktuella samhällsfrågor.

Aktivitet

Eleverna ska revidera sin sakprosatext baserat på den feedback de fått under diskussionerna och lämna in en slutgiltig version (400-500 ord) för bedömning.

Beräknad tidsåtgång:

20 minuter.

Exit-ticket

  • Vad är syftet med sakprosatexter?
    • Syftet med sakprosatexter är att informera, förklara eller argumentera och att göra det på ett klart och objektivt sätt.
  • Nämn två exempel på sakprosatexter.
    • Debattartiklar och reportage.
  • Vilka är de typiska strukturerna för en sakprosatext?
    • Inledning, kropp och avslutning där huvudpoänger och argument framhävs.
  • Hur kan du säkerställa att din sakprosatext är objektiv?
    • Genom att basera texten på fakta, undvika personliga åsikter och inkludera källor.
  • Varför är det viktigt att använda källor i sakprosatexter?
    • Källor bekräftar fakta, ökar trovärdigheten och ger läsaren möjlighet att kontrollera information.

Hemläxa

Skriv en recension av en sakprosatext du har läst under veckan, inklusive dina reflektioner över textens syfte och argumentation (300-400 ord).

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja ett aktuellt ämne och skriva en längre sakprosatext (800-1000 ord), där de analyserar flera källor och diskuterar deras olika perspektiv och hur de tas emot i samhället.

Förslag för nästa lektion

Tema: Att analysera argumenterande texter. I nästa lektion kommer vi att fokusera på att läsa och analysera argumenterande texter. Eleverna kommer att lära sig att identifiera argumentationskedjor, skilja mellan fakta och åsikter samt resonera kring hur argument kan bygger en övertygande text. Denna lektion är relevant då den förbättrar elevernas förmåga att tänka kritiskt och formulera väl underbyggda argument.

Förberedelser

  • Förbered exempel på sakprosatexter av olika slag och strukturer för analys.
  • Ha diskussionsfrågor redo som kan hjälpa eleverna att reflektera över textens relevans och trovärdighet.
  • Se till att det finns rätt verktyg och material tillgängligt för skrivövningen.

Modern Tillbaka-knapp
×