Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Fortsättning och slutförande av framtidsberättelser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska möjliggöra för eleverna att fullfölja sina kreativa texter och träna på att använda beskrivningar och dialog för att förstärka berättelsen. Eleverna ska utveckla sin förmåga att uttrycka känslor och tankar i skrift och arbeta med struktur och språk i sina texter.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika typer av texter med viss anpassning till syfte och mottagare. I sina texter kan eleven använda ett varierande språk samt skapa en sammanhängande röd tråd. Eleven kan också formulera sig i tal och skrift med tydlighet och struktur.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till skriveriet (10 min).
• Välkomna eleverna och påminn dem om syftet med att skriva framtidsberättelser.
• Diskutera hur beskrivningar och dialog kan användas för att förbättra och fördjupa berättelser.
• Ge exempel på hur man kan använda miljöbeskrivningar för att sätta rätt stämning och dialog för att utveckla karaktärerna.
Övning i beskrivning och dialog (15 min).
• Dela ut exempel på korta stycken text som visar hur beskrivningar och dialog kan förstärka en berättelse.
• Låt eleverna i par eller smågrupper diskutera vad som gör dessa exempel effektiva.
• Be dem att prova att skriva ett kort avsnitt där de använder miljöbeskrivning och dialog mellan två karaktärer.
Skrivtid för framtidsberättelser (20 min).
• Ge eleverna tid att återvända till sina framtidsberättelser med fokus på att inkludera beskrivningar och dialog i sina texter.
• Under denna tid går läraren runt i klassrummet, ger stöd och svarar på frågor.
• Uppmuntra eleverna att tänka på hur de kan fördjupa sin berättelse med detaljer och interaktioner mellan karaktärerna.
Reflektion och avslutning (5 min).
• Be eleverna att avsluta skrivandet för dagen och reflektera över hur beskrivningar och dialog hjälpte dem att utveckla sina berättelser.
• Sammanfatta lektionen och vad de kan fokusera på tills nästa gång.
Aktivitet
Eleverna ska välja ett avsnitt från sina berättelser och arbeta med att förstärka beskrivningen eller dialogen. De kan få ge och ta emot feedback från en sidokamrat för att förbättra sina texter.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
• Vad har du lärt dig idag om att använda beskrivningar och dialog? Svar: Jag har lärt mig att detaljer gör berättelsen mer levande.
• Vad tyckte du om att arbeta med dina klasskamrater? Svar: Det var hjälpsamt att få feedback och nya idéer från andra.
• Hur känns det att vara nära att slutföra din berättelse? Svar: Det känns spännande men också lite nervöst.
• Vilket avsnitt har du valt att fokusera på? Svar: Jag har valt att utveckla dialogen mellan mina karaktärer.
• Hur kan du använda feedback för att förbättra din text? Svar: Jag kan inkludera mer känsla i dialogen och göra det mer realistiskt.
Hemläxa
Fortsätt arbeta på er framtidsberättelse och slutför den till nästa lektion. Texten ska vara 500-700 ord lång, inklusive beskrivningar och dialog. Var beredd på att dela din berättelse med klassen.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan skapa ett illustrerat blad som par eller grupper där de binder ihop sina berättelser med bilder och grafik som representerar viktiga teman och identitetsaspekter i sina framtidsberättelser. Denna uppgift ska ge eleverna möjlighet att tänka på visuell kommunikation och hur den kan förstärka det skrivna ordet.
Förslag för nästa lektion
Dela och diskutera framtidsberättelser. I nästa lektion kommer eleverna att dela sina färdiga framtidsberättelser med varandra. Det blir en chans för dem att öva på att läsa högt, samtala om sina berättelser och reflektera över hur olika skrivstilar uttrycker identitet och framtid. Lektionen syftar till att utveckla elevernas lyssnande och muntliga kompetenser samt att ge en plattform för att fira deras kreativa arbete.
Förberedelser
• Förbereda en struktur för hur berättelserna ska presenteras.
• Se till att det finns utrymme för eleverna arbeta i små grupper och delge varandra sina berättelser.
• Tänk på resursmaterial som kan användas under presentationerna för att skapa en inspirerande miljö.