Lektionsplanering för Kallocain av Karin Boye
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Kallocain av Karin Boye
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen fokuserar på skönlitteraturen och dess roll i att undersöka och kritiskt granska samhälleliga normer och värderingar, med särskilt fokus på dystopiska teman.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet redogöra för och analysera handlingen och centrala teman i litteratur, samt utvärdera textens budskap.
Lärarledda instruktioner
Introduktion av författaren (10 min)
- Presentation av Karin Boye och hennes betydelse i svensk litteratur
- Diskussion om Boyes liv och hur hennes bakgrund påverkade hennes författarskap
- Överblick av de historiska kontexter som “Kallocain” skapades i
Genomgång av handlingen (15 min)
- Kort sammanfattning av handlingen i “Kallocain”
- Presentation av huvudkaraktären och dennes utveckling
- Identifiering av centrala konflikter i berättelsen, såsom kampen mot övervakning
Teman och symboler (15 min)
- Utforska teman som övervakning, kontroll och individens frihet
- Diskutera symboler i boken, exempelvis Kallocain som koncept
- Analysera språket och stilistiska grepp som Boye använder för att förstärka teman
Reflektion och diskussion (10 min)
- Gruppdiskussion kring elevernas upplevelser av texten
- Reflektion över bokens relevans i dagens samhälle
- Eleverna delar sina tankar och eventuella frågor kring textens teman
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort berättelse eller dagbok från perspektivet av huvudkaraktären Leo Kall som beskriver en dag i den dystopiska världen. Denna aktivitet syftar till att hjälpa eleverna att förstå karaktärens inre liv och den psykologiska påverkan av det samhälle han lever i.
Exit-ticket
- Vad handlar “Kallocain” om? (Sammanfatta kort.)
- Vilka teman lyfts fram i boken? (Nämn minst två.)
- Hur påverkas huvudkaraktären av den omgivande världen? (Beskriv kort.)
- Vad representerar Kallocain i berättelsen? (Diskutera kort.)
- Vad var din personliga åsikt om boken? (Skriv en mening.)
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna läsa ett valfritt kapitel från “Kallocain” och skriva en analys av ett centralt tema, exempelvis övervakning eller frihet. Eleverna ska använda exempel från texten och koppla dem till nutida samhällsfrågor.