Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Svenska – Läsförståelse

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Läsförståelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att läsa och analysera skönlitterära och sakprosatexter ur olika perspektiv. Den ska även utveckla förmågan att kritiskt granska texters innehåll, stil och budskap samt att sätta texterna i relation till samhälleliga och historiska kontexter.

Kunskapskrav

Eleven läser olika typer av texter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom kan eleven tolka och analysera texternas budskap och teman med välutvecklade resonemang. Eleven ska dessutom kunna koppla texter till historiska och samhällsfrågor, och göra relevanta jämförelser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till textanalys och perspektiv (10 min)

  • Diskutera skillnader mellan skönlitteratur och sakprosa, samt hur de olika skriverierna kan påverka läsarens upplevelse.
  • Definiera centrala begrepp som tema, budskap, stil och perspektiv.
  • Ge exempel på hur olika perspektiv kan påverka en berättelses innehåll och tolkning.

Gemensam läsning av en text (15 min)

  • Välj en passande skönlitterär text och läs den högt med klassen.
  • Stanna vid viktiga avsnitt för diskussioner om författarens stil, valet av perspektiv, och teman.
  • Fråga eleverna om deras förutsägelser och reflektioner kring textens innehåll.

Gruppdiskussion: Teman och samhällsperspektiv (10 min)

  • Dela in klassen i små grupper för att diskutera textens teman, budskap och hur de relaterar till aktuella samhällsfrågor.
  • Ge dem frågor som “Hur reflekterar texten över samtida samhällsfrågor?” och “Vilka känslor skapar textens budskap?”.
  • Låt grupperna sammanfatta sina diskussioner och dela med klassen.

Skrivpraktik: Analysuppgift (10 min)

  • Ge eleverna i uppgift att skriva en analys av textens budskap, med fokus på stilistiska val och hur de skapar inneboende betydelse.
  • Uppmuntra dem att använda citat för att stödja sina argument.
  • Presentera exempel på en typisk struktur för en textanalys.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

  • Sammanfatta de insikter som gjorts under lektionen och diskutera vikten av att kunna analysera och förstå olika texttyper.
  • Ställ frågor till eleverna om hur de kan tillämpa detta i sina framtida läsningar.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en visuell presentation som sammanfattar analysen av textens teman och budskap. De får använda bilder, diagram eller mindmaps för att illustrera sina idéer, vilket stärker deras förståelse för det analytiska arbetet.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

  • Vilket tema identifierade du i texten? Svar: (Elevens eget svar)
  • Hur påverkade textens perspektiv din förståelse? Svar: (Elevens eget svar)
  • Vilket budskap tyckte du var mest betydelsefullt? Svar: (Elevens eget svar)
  • Kan du koppla textens innehåll till ett aktuellt samhällsproblem? Hur? Svar: (Elevens eget svar)
  • Vilka strategier använde du för att förstå textens djupare betydelse? Svar: (Elevens eget svar)

Hemläxa

Som hemläxa ska eleverna läsa en annan skönlitterär text och skriva en analys (10-12 meningar) som diskuterar dess teman, budskap och stil samt en personlig reflektion över hur detta relaterar till deras egna liv.

Fördjupningsuppgift

Elever som vill fördjupa sig kan analysera en text parallellt med en annan, med fokus på att jämföra teman och uttryckssätt. De ska förbereda en presentation som diskuterar dessa jämförelser och hur de påverkar läsarens förståelse.

Förslag för nästa lektion

Thema: Diskursanalys och politiska texter
I nästa lektion kan vi fokusera på att analysera politiska och samhällsorienterade texter. Eleverna får möjlighet att lära sig att identifiera argument, retoriska strategier och syften bakom texterna. Denna förståelse är avgörande för att kunna navigera och kritiskt granska information i vår komplexa medievärld.

Förberedelser

  • Välj en text för gemensam läsning som är relevant för temat.
  • Förbered diskussionsfrågor som ska ställas under gruppdiskussionerna.
  • Ha material för visuella presentationer tillgängligt för eleverna.

Modern Tillbaka-knapp