Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Att analysera och skapa multimodala texter
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att kombinera olika medier och uttrycksformer, vilket inkluderar text, bild och ljud, för att skapa multimodala texter. Fokus ligger på hur olika medier fungerar tillsammans för att förstärka och förmedla ett budskap. Eleverna ska också lära sig att kritiskt granska och analysera multimodala texter.
Kunskapskrav
Eleven kan skapa och redogöra för multimodala texter med tydligt syfte och funktion. Dessutom visar eleven förmåga att använda digitala verktyg för att producera texter och kan analysera och reflektera över hur olika medier samverkar i sina och andras texter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till multimodala texter (10 min)
- Definiera vad multimodala texter är och ge exempel på olika typer, t.ex. videor, digitala presentationer och webbplatser.
- Diskutera hur text, bild och ljud samverkar för att skapa en mer effektiv kommunikation.
- Fråga eleverna om exempel de har sett där flera medier används tillsammans.
Element i multimodala texter (10 min)
- Gå igenom viktiga element av multimodala texter, såsom hur man väljer bilder som stödjer texten, hur ljud kan förstärka stämningar och hur layouten påverkar budskapet.
- Visa exempel på en multimodal presentation och diskutera dess olika komponenter: text, bilder, videoklipp och ljud.
Praktisk övning: Skapa en multimodal text (10 min)
- Ge eleverna en skrivuppgift där de ska planera en multimodal text om ett aktuellt ämne.
- Låt dem brainstorma hur de kan använda olika medier och bestämma vilka budskap de vill förmedla.
- Ge dem tid att skissa sina idéer och planera hur dessa olika element ska samverka.
Grupparbete: Sammanställning av multimodala texter (10 min)
- Dela in eleverna i grupper där de får arbeta tillsammans för att skapa en multimodal text. De kan använda digitala verktyg eller materialen i klassrummet.
- Be dem presentera sina färdiga projekt för klassen och diskutera val av medier och hur text och bild interagerar.
Avslutande reflektion (10 min)
- Samla klassen och diskutera vad de har lärt sig om multimodala texter och hur man kan kombinera olika medier.
- Be dem reflektera över hur dessa färdigheter kan tillämpas i olika sammanhang och betydelsen av medvetenhet i val av medier.
- Diskutera hur effektiv kommunikation kan påverka mottagaren.
Aktivitet
Eleverna ska revidera sina multimodala texter baserat på den feedback de fått under diskussionerna och lämna in en slutgiltig version för bedömning.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
- Vad är en multimodal text?
- Nämn två fördelar med att använda multimodala texter.
- Hur kan bilder förbättra en text?
- Varför är det viktigt att förstå hur olika medier samverkar?
- Hur kan du använda digitala verktyg för att skapa multimodala texter?
Hemläxa
Skapa en multimodal text (700-900 ord) på ett ämne av ditt val och inkludera minst två olika medier, som bilder och ljud. Tänk på hur dessa element interagerar med texten.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift ska eleverna välja en aktuell händelse och skapa en multimodal presentation av den, där de använder text, bilder, ljud och eventuell video för att förmedla information. De ska inkludera källhänvisningar och en reflektion kring hur de valt att presentera sin information.
Förslag för nästa lektion
Tema: Retorik och argumentation i multimodala texter. I nästa lektion kommer vi att fokusera på hur man använder retoriska tekniker i multimodala texter för att skapa en övertygande presentation. Eleverna kommer att få öva på att formulera och presentera sina argument effektivt. Denna lektion är relevant då den kopplar samman flera element av skrivande och presentation, och ger eleverna verktyg för att påverka och informera sin publik.
Förberedelser
- Förbered exempel på multimodala texter för analys.
- Utveckla stödfrågor för att vägleda eleverna i diskussionen av multimodala verk.
- Se till att det finns digitala verktyg och resurser tillgängliga för deras kreativa arbete.