En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Svenska – Berättande texter

Lektionsplanering

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Berättande texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion kommer vi att arbeta med berättande texter. Eleverna ska ges möjlighet att läsa och analysera skönlitterära texter samt att skriva egna berättelser med tydlig struktur och språklig variation.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna formulera sig i skrift och anpassa sin kommunikation efter olika syften och mottagare. De ska också kunna redogöra för handlingen och karaktärerna i en litterär text och ge sina tankar om textens budskap.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till berättande texter (10 min)
  • Presentera vad en berättande text är och ge exempel på olika typer.
  • Diskutera vikten av att ha en tydlig början, mitten och slut i en berättelse.
  • Förklara vad som menas med karaktärer, miljö och konflikt.
Läsning av en berättande text (15 min)
  • Läs tillsammans med eleverna en kort berättelse eller ett utdrag ur en skönlitterär text.
  • Pausa vid intressanta delar för att diskutera karaktärernas känslor och handlingar.
  • Analysera textens struktur och identifiera berättelsens centrala konflikt.
Kreativ skrivsession (20 min)
  • Ge eleverna tid att skriva sin egen korta berättelse, där de ska inkludera en inledning, en konflikt och ett avslut.
  • Cirka halva tiden ska avsättas för skrivande, och den andra halvan för att ge eleverna möjlighet att dela sina texter i par.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
  • Reflektera över vad eleverna lärt sig om berättande texter.
  • Diskutera några exempel från elevernas egna berättelser och ge positiv feedback.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skriva en berättelse på 200-300 ord där de inkluderar en oväntad vändning. Aktiviteterna kopplar till lektionens fokus på berättande texter, där de får öva på att bygga upp en intrig och skapa spänning.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Vad är en berättande text?
    Svar: En text som berättar en historia med en tydlig struktur.
  • Vad är de tre huvuddelarna av en berättelse?
    Svar: Början, mitten och slut.
  • Nämn ett exempel på en konflikt i en berättelse.
    Svar: En karaktär som kämpar mot en motståndare eller en inre kamp.
  • Vad betyder ordet karaktär?
    Svar: En person eller varelse som medverkar i berättelsen.
  • Varför är det viktigt med en oväntad vändning i en berättelse?
    Svar: Det ökar spänningen och gör berättelsen mer intressant.

Hemläxa

Skriv klart din berättelse om du inte gjort det under lektionen. Den ska vara 200-300 ord lång.

Fördjupningsuppgift

Eleverna får i uppgift att skriva en längre berättelse, 800-1000 ord, där de utvecklar karaktärer, miljöer och handling på ett djupgående sätt. De ska också reflektera över de teman som presenteras genom berättelsen och hur dessa knyter an till deras egna liv.

Förslag för nästa lektion

Temat: Att analysera och diskutera berättelser

I nästa lektion ska vi fokusera på att analysera och diskutera berättelser. Eleverna kommer att få arbeta i grupper och analysera olika berättelser utifrån tema, karaktärsutveckling och konflikt. Denna lektion kommer att stimulera diskussion och fördjupad förståelse för berättande texter samt utveckla elevernas kritiska tänkande och analytiska förmåga.

Förberedelser

  • Välj ut en kort berättelse för läsning tillsammans med eleverna.
  • Förbered exempel på viktiga berättande element (karaktärer, konflikt, miljö).
  • Skapa utrymme för en skrivsession där eleverna kan arbeta ostört.

×