Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Svenska och Samhällskunskap – Amerikanska valet

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Svenska och Samhällskunskap
Tema: Amerikanska valet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla betydelsen av demokrati och det politiska systemet i USA, samt hur det amerikanska valet fungerar. Eleverna förväntas förstå begrepp som demokrati, politiska ideologier och skiljelinjer mellan politiska partier, vilket innefattar att analysera hur dessa faktorer påverkar det amerikanska politiska landskapet samt hur val påverkar medborgarna och samhället i stort.

Kunskapskrav

Eleven kan i välutvecklade resonemang redogöra för det politiska systemet och diskutera hur olika beslut fattas och påverkar individer och grupper. Eleven kan diskutera och värdera olika ståndpunkter i aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta och värderingar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till det amerikanska valet (15 min)

– Ge en översikt av hur det amerikanska valet går till och vilken betydelse valet har för samhällsutvecklingen.
– Förklara skillnaderna mellan primärval och allmänt val.
– Presentera centrala begrepp som elektorskollegiet och valmanskapsstrukturen.

Analys av politiska partier i USA (15 min)

– Diskutera de viktigaste politiska partierna i USA, deras ideologier och plattformar.
– Jämför och kontrastera Republikanerna och Demokraterna.
– Introducera begrepp som konservativ och liberal politik.

Valstrategier och kampanjer (10 min)

– Analysera hur politiska kampanjer drivs och vilken påverkan de har.
– Diskutera vikten av sociala medier och hur dessa verktyg används för att mobilisera väljare.
– Ge exempel på framgångsrika kampanjer från tidigare val.

Diskussion om väljarnas roll (10 min)

– Ha en öppnen diskussion kring hur olika grupper av väljare påverkar valet.
– Diskutera begrepp som voter suppression och hur det påverkar valutfall.
– Reflektera över hur individuella röster kan påverka den demokratiska processen.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa en kampanjplan för ett fiktivt amerikanskt val. De måste definiera deras kandidat, målgrupp, kampanjstrategi och meddelande. Varje grupp presenterar sin plan för klassen.

Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

1. Vad är huvudsyftet med det amerikanska valet?
– Att välja en president och representanter för olika nivåer av politiskt ledarskap.

2. Vilka är de två största politiska partierna i USA?
– Republikanerna och Demokraterna.

3. Vad innebär “elektorskollegiet”?
– Dessutom bestämmer hur många elektorer varje stat har som hjälper till att välja presidenten.

4. Hur kan sociala medier påverka politiska kampanjer?
– Genom att nå en bred publik och mobilisera väljare på ett effektivt sätt.

5. Vilka faktorer kan påverka ett vals utfall?
– Väljarsammansättning, kampanjinsatser, socioekonomiska faktorer och externa händelser.

Hemläxa

Skriv en kort uppsats (400-600 ord) där du diskuterar hur valprocessen i USA kan förbättras för att öka deltagandet bland medborgarna.

Eleven ska analysera och jämföra valprocessen i USA med ett annat lands valprocess (t.ex. Sverige). Samt diskutera fördelar och nackdelar med respektive system och hur de påverkar demokratins funktion.

Förslag för nästa lektion: “Konsekvenser av valet”

I nästa lektion kan vi fokusera på konsekvenserna av ett amerikanskt val, inklusive analyser av politikers beslut och hur de påverkar nationen både inrikes och utrikes. Det är viktigt att förstå hur valsystemet formar samhället och medborgarnas liv.

Att förstå konsekvenserna av valet hjälper eleverna att se valets direkt påverkan på samhälleliga frågor som rättigheter, ekonomi och säkerhet, och förbereder dem för att kunna göra informerade val i framtiden.

Förberedelser

– Förbered material och presentation för att introducera amerikanska valet.
– Samla in aktuella data och exempel från senaste val.
– Utveckla arbetshandledning för kampanjplaneringsaktiviteten.


Modern Tillbaka-knapp
×