Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Svenska som andraspråk
Tema: Lässtrategier enligt Spegla Språket 9
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen inriktas mot att utveckla elevernas lässtrategier för olika typer av texter. Centralt innehåll för denna lektion omfattar läsning och reflektion över skönlitteratur och andra texter, samt strategier för att förstå, tolka och analysera olika texter från olika medier. Fokus kommer vara på att urskilja texters syfte och avsändare samt att kritiskt granska innehållet.
Kunskapskrav
Eleven kan använda lässtrategier i syfte att förstå, tolka och analysera olika typer av texter. Eleven kan också urskilja texters syfte och avsändare samt deras sammanhang, och kan göra resonemang utifrån lästa texter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till lässtrategier (10 min)
- Introducera begreppet lässtrategier och deras betydelse för förståelse och analys av texter.
- Ge exempel på olika lässtrategier som såsom förutsäga, ställa frågor, sammanfatta och klargöra.
Genomgång av olika typer av texter (15 min)
- Presentera skillnader mellan skönlitteratur och sakprosa och hur olika texter kräver olika strategier.
- Diskutera hur avsändare och syfte påverkar texten och dess tolkning.
Praktisk tillämpning (15 min)
- Eleverna delas in i grupper och får en kort text att läsa. De ska identifiera och använda olika lässtrategier på texten.
- Låt grupperna diskutera sina observationer och strategier de använde.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och bjud in eleverna att reflektera över sina lärdomar.
- Diskutera hur dessa strategier kan tillämpas på framtida texter och i olika sammanhang.
Aktivitet
Eleverna kommer i grupper att läsa och analysera en kort skönlitterär text. De ska använda minst tre olika lässtrategier: förutsäga innehåll, ställa frågor till texten och göra en sammanfattning. Grupperna ska presentera sina insikter och analys för klassen.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
- Vilka är tre lässtrategier du kan använda för att förstå en text?
- Svar: Förutsäga, ställa frågor, sammanfatta.
- Hur kan syftet påverka hur vi läser en text?
- Svar: Syftet hjälper oss förstå avsändarens intention och vilken information som är viktig.
- Vad innebär det att kritiskt granska en text?
- Svar: Att utvärdera textens påståenden, källor och avsändare för dess trovärdighet.
- När är det bra att använda en sammanfattning?
- Svar: När vi vill återge huvudidéerna av en text utan att gå in på detaljer.
- Ge ett exempel på en typ av text där lässtrategier är viktiga.
- Svar: Skönlitteratur, eftersom den har olika teman och symbolik som behöver tolkas.
Hemläxa
Eleverna ska läsa en skönlitterär text och skriva en sammanfattning (150–200 ord) där de använder sig av minst två olika lässtrategier.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppdrag att jämföra två olika texter (en skönlitterär och en sakprosatext) och analysera hur och vilka lässtrategier som är mest effektiva för att förstå varje text. De ska presentera sina analyser och reflektioner i en skriftlig rapport.
Förslag för nästa lektion
Jämförelse av texter
Den följande lektionen bör ägna sig åt att jämföra och kontrastera olika genrer, exempelvis skönlitteratur jämfört med sakprosa. Lektionen ska täcka hur lässtrategier skiljer sig åt beroende på texttyp och hur tolkning av innehåll kan påverkas av genre. Detta är relevant för att ge eleverna en djupare förståelse av textanalys och förbättra deras läsförmåga.
Förberedelser
- Förbereda texter för gruppaktiviteten.
- Göra kopior av relevanta lässtrategier att dela ut till eleverna.
- Planera en presentationsstruktur för elevernas diskussioner.