Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Teknik
Tema: Design och konstruktion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna får lära sig om designprocessen och tillverkningsmetoder, inklusive att skapa och testa prototyper.
Kunskapskrav
Eleverna kan utföra olika arbetsmoment i designprocessen, samt redovisa och utvärdera sina resultat.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till designprocessen (10 min)
- Förklara vad designprocessen innebär och dess olika steg.
Genomgång av olika designmetoder (15 min)
- Diskutera verktyg och tekniker för design, såsom skisser och modeller.
Praktiskt arbete (15 min)
- Låt eleverna arbeta i grupper för att brainstorming idéer för en produkt eller lösning på ett problem.
Presentation och utvärdering (10 min)
- Grupperna presenterar sina idéer och får feedback från klassen.
Aktivitet
Eleverna får konstruera en enkel prototyp av sitt valda designkoncept. Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.
Exit-ticket
-
Vad är designprocessen?
- Svar: En metod för att utveckla och förverkliga en produkt.
-
Nämn ett steg i designprocessen.
- Svar: Idéutveckling.
-
Hur kan prototyper vara användbara?
- Svar: De låter oss testa idéer i praktiken.
-
Vad är viktigt när man presenterar sin design?
- Svar: Tydlighet och att kunna motivera sina val.
-
Hur påverkar design ett produkts funktion?
- Svar: Genom att anpassa den efter användarens behov.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en designkravspecifikation för sin prototyp.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska skapa en detaljerad rapport om sin designprocess och de utmaningar de stött på under konstruktionen.
Förslag för nästa lektion
Robotik och automation
Lektionens fokus kommer att läggas på grundläggande koncept inom robotik och automationsteknik.
Förberedelser
- Samla exempel och information om designprocessen.
- Förbereda material för designarbete.
- Sätt fram papper och verktyg för prototyptillverkning.