Lektionsplanering: Intervjuer på tyska
Årskurs: 9
Ämne: Tyska
Tema: Intervjuer på tyska
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om att träna eleverna i att genomföra intervjuer på tyska. Detta inkluderar att ställa frågor, lyssna aktivt och svara på frågor, samt använda språket i praktiska situationer.
Kunskapskrav
Eleven kan använda tyskan för att ställa frågor och ge svar i en intervju, samt förstå och diskutera information som framkommer genom intervjun.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till intervjuer (10 min)
- Förklara vad en intervju är och diskutera olika typer av intervjuer (t.ex. journalistiska, personliga).
- Gå igenom grunderna för att ställa öppna och stängda frågor samt vikten av aktivt lyssnande.
Exempel på intervjufrågor (10 min)
- Ge exempel på vanliga intervjufrågor som eleverna kan använda, till exempel: “Vad är din favoritbok?” och “Hur firar du din födelsedag?”
- Diskutera skillnaden mellan att ställa frågor på ett öppet och ett stängt sätt.
Parövning: Genomföra intervjuer (15 min)
- Dela in eleverna i par. Den ena eleven utför en intervju med den andra, som besvarar frågorna på tyska.
- Byt roller efter halva tiden så att båda får öva.
Sammanfattning och reflektion (15 min)
- Samla klassen för en återkoppling av övningarna. Diskutera vad som fungerade bra och vilka utmaningar de stötte på.
- Be eleverna att dela med sig av intressanta fakta eller insikter de fick under sina intervjuer.
Aktivitet
Eleverna ska förbereda en kort presentation där de sammanfattar sin intervjuprocess och berättar något intressant de lärde sig om sin partner under intervjun. Presentationerna ska hållas för klassen.
Exit-ticket
- Nämn en fråga som du ställde under din intervju.
*Svar: (Elevens eget svar)* - Vad var en intressant sak du lärde dig om din intervjuade?
*Svar: (Elevens eget svar)* - Vilken del av intervjun tyckte du var mest utmanande?
*Svar: (Elevens eget svar)* - Hur kan intervjufärdigheter hjälpa dig i framtiden?
*Svar: (Elevens eget svar)* - Vad tyckte du var mest givande med denna övning?
*Svar: (Elevens eget svar)*
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna förbereda ett kort skriftligt projekt där de skriver en fiktiv intervju med en känd person, både frågor och svar, på tyska. Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.
Citat
“Man kann nicht nicht kommunizieren.” – Paul Watzlawick.
Citatet belyser att kommunikation, både verbal och icke-verbal, alltid sker. Att öva intervjufärdigheter är avgörande för att bli mer medveten om hur vi kommunicerar på olika sätt.