Lektionsplanering: Konjunktioner
Årskurs: 9
Ämne: Tyska
Tema: Konjunktioner
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar användning av konjunktioner i tyskan, med fokus på både koordinationskonjunktioner (som verbinden satser) och subjunktionskonjunktioner (som inleder bisatser). Eleverna ska lära sig hur konjunktioner påverkar meningarna och satsernas struktur.
Kunskapskrav
Eleven kan använda konjunktioner i sina meningar och förstå deras grammatisk funktion i både tal och skrift.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till konjunktioner (10 min)
- Förklara vad konjunktioner är och deras betydelse i meningsbyggnad.
- Ge exempel på vanliga koordinationskonjunktioner (och, men, eller, för) och subjunktionskonjunktioner (för att, även om, när, eftersom).
Genomgång av skillnader mellan konjunktionstyper (10 min)
- Diskutera skillnaderna mellan hur koordinations- och subjunktionskonjunktioner används i propositioner och hur de påverkar ordföljden.
- Ge exempel som tydligt visar dessa skillnader.
Parövningar med konjunktioner (15 min)
- Dela ut meningar med saknade konjunktioner. Eleverna skall arbeta i par för att fylla i de korrekta konjunktionerna och sedan diskutera varför de valt just dessa.
- Redovisa och gå igenom parens meningar tillsammans med klassen.
Sammanfattning och reflektion (15 min)
- Gå igenom vanliga fel och missförstånd kring konjunktioners användning.
- Svara på eventuella frågor och klargöra begrepp.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skriva en dialog i par där de använder både koordinations- och subjunktionskonjunktioner. Dialogen ska inkludera minst fem konjunktioner och handla om en given situation, exempelvis en diskussion om vad de vill göra under helgen. Grupperna presenterar sina dialoger för klassen.
Exit-ticket
- Vad är en konjunktion?
Svar: En ordklass som förenar satser eller meningar. - Ge exempel på en koordinationskonjunktion.
Svar: und (och). - Vilken ordföljd gäller i en mening med en subjunktionskonjunktion?
Svar: Verb i slutet av bisatsen. - Ange en mening som använder en konjunktion.
Svar: Ich mag Schokolade, aber ich esse nicht zu viel. - Vad tyckte du var mest intressant om konjunktioner under lektionen?
Svar: (Elevens eget svar)
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva tre egna meningar med olika konjunktioner, där de visar på förståelse av både koordinations- och subjunktionskonjunktioner.
Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.
Citat
“Die Sprache ist der Schlüssel zu einer neuen Welt.” – Wilhelm von Humboldt, 1836. Citatet framhäver språkets roll som ett medel för att öppna upp nya perspektiv och förståelse. Genom att korrekt använda konjunktioner kan vi skapa mer komplexa och nyanserade meningar, som berikar språket och kommunikationen.