Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Bild
Tema: Djuren i staden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Barn ska få möjlighet att utforska och uttrycka sig genom olika materiella och tekniska uttryckssätt och processer. | Barnet kan skapa bilder med olika tekniker och uttrycksformer. |
Barn ska få skapa och gestalta med olika tekniker, t.ex. måla, rita och forma. | Barnet kan måla och rita med viss precision och säkerhet. |
Barn ska få uppleva och utforska former, färger och mönster i sin omgivning. | Barnet visar intresse för att utforska former, färger och mönster i sin omgivning. |
[Lpfö 18, Bild, Förskoleklass]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till djuren i staden (10 min)
- Diskutera med barnen vilka djur de har sett i staden.
- Fråga om deras favoriter och varför.
- Visa bilder av olika djur som lever i staden.
- Materialgenomgång (10 min)
- Presentera de material som ska användas i lektionen (papper, färger, penslar, återvinningsmaterial).
- Ge exempel på hur man kan använda materialen kreativt.
- Skapande av djurporträtt (20 min)
- Låt barnen börja skapa sina djurporträtt.
- Uppmana dem att tänka på färger och detaljer de kan använda för att göra sina bilder unika.
- Ge stöd och uppmuntran medan de arbetar.
- Avslutning och presentation (10 min)
- Låt barnen visa sina skapelser för varandra.
- Diskutera vad de har lärt sig om djuren de har ritat och varför de valde just dessa djur.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Djuren i staden: Känna till vilka djur som finns i stadsmiljön och deras livsmiljöer.
- Skapandeprocess: Förstå hur man använder olika tekniker för att skapa bilder av djur.
- Färger och former: Experimentera med olika färger och former i sitt skapande.
- Presentation: Lära sig att visa och förklara sin egen konst för andra.
- Samarbete: Utveckla förmågan att dela tankar och idéer med andra barn i en grupp.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Djur | Levande organismer som kan röra sig och finns i naturen. | Kommer från fornnordiska “dýr”. |
Staden | En stor bebyggelse där många människor bor. | Kommer från latin “civitas”. |
Porträtt | En bild eller framställning av en person eller ett djur. | Kommer från franska “portrait”. |
Teknik | Metoden eller sättet att utföra något. | Kommer från grekiska “techne”. |
Färg | Ett visuellt intryck som skapas av ljus. | Kommer från fornnordiska “fǫr”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka djur kan ni se i vår stad, och varför tror ni att de har valt att bo här?
- B. Hur ser ni på djurens bästa vän, och hur hjälper de oss i vardagen i staden?
- C. Tror ni att djuren trivs i staden, eller skulle de föredra att bo i skogen? Varför?
Aktivitet
Som en del av lektionen ska barnen skapa sina egna djurporträtt. De ska använda olika typer av material, såsom färg, papper, och återvinningsmaterial för att göra sina djur så verkliga och kreativa som möjligt. De ska också uppmuntras att tänka på djurets livsmiljö och hur denna kan representeras i deras konstverk. Barnen får gärna berätta om sin inspirationskälla och varför de valde just detta djur.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilket djur har du ritat? | [Ditt svar här] |
Varför valde du just detta djur? | [Ditt svar här] |
Vilka färger använde du? | [Ditt svar här] |
Vad tycker du om någons annans teckning? | [Ditt svar här] |
Vilket djur skulle du vilja lära mer om? | [Ditt svar här] |
Tycker du att det var roligt att skapa? | [Ditt svar här] |
Vilken teknik tyckte du var roligast? | [Ditt svar här] |
Kan du nämna något du lärt dig idag? | [Ditt svar här] |
Hemuppgift
Som hemuppgift får barnen i uppgift att rita eller måla sitt favoritdjur och skriva en kort mening om varför de gillar just det djuret. De kan använda olika material hemma och få hjälp av en vuxen för att diskutera djurets livsmiljö och egenskaper.
Citat
”Konsten är inte en sak, den är en väg.” – Elbert Hubbard (1856-1915) Detta citat handlar om att skapande är en process och att det är viktigt att njuta av resan i kreativiteten, snarare än att bara fokusera på slutresultatet. Det knyter an till lektionen där eleverna uppmuntras att vara kreativa och ha roligt med sitt skapande.