Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Biologi 1
Tema: Bärkraft och hur populationer påverkas av resurser
Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Ekologiska begrepp och modeller för att beskriva sambanden mellan organismer och deras miljö, samt hur populationer påverkas av abiotiska och biotiska faktorer. | Eleven redogör för ekosystemets delar och hur de påverkar varandra, samt ger exempel på hur miljöfaktorer påverkar levande organismer. |
| Faktorer som påverkar populationers storlek och dynamik, inklusive bärkraft och resurser. | Eleven kan ge exempel på hur populationers storlek förändras över tid och vad som ligger bakom dessa förändringar. |
[Gy11, Biologi 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till bärkraft (10 min)
- Presentera begreppet bärkraft och dess betydelse i ekologi.
- Introducera nyckeltermer och begrepp relaterade till populationstillväxt.
- Ge exempel på olika populationer och hur de anpassar sig till sina resurser.
- Diskutera kort hur bärkraft kan påverkas av externa faktorer.
2. Fallstudie: Rävar och kaniner (15 min)
- Presentera en fallstudie om rävar och kaninernas ekologi.
- Gå igenom deras interaktioner och hur de påverkar varandras populationer.
- Diskutera med eleverna om vad som skulle hända om en av arterna försvann.
- Sammanfatta diskussionen med att knyta an till bärkraft.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem olika scenarier att diskutera relaterade till bärkraft.
- Varje grupp ska analysera sitt scenario och presentera sina tankar för klassen.
- Fråga: Hur skulle förändringar i resurser påverka deras tilldelade populationer?
- Sammanfatta de viktigaste insikterna från varje grupp.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Be eleverna att kort reflektera över vad de lärt sig om bärkraft och populationer.
- Diskutera hur den kunskapen kan tillämpas i verkliga ekologiska problem.
- Sammanfatta lektionen och vad som kommer att tas upp nästa gång.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Bärkraft: Bärkraft definieras som den maximala storleken på en population som kan stödjas av miljön utan att orsaka en nedbrytning av resurser.
- Populationsdynamik: Även om populationer växer exponentiellt i idealiska miljöer kommer faktorer som föda, sjukdomar och rovdjur kontrollera tillväxten.
- Biotiska och abiotiska faktorer: Biotiska faktorer inkluderar levande organismer inom ett ekosystem, medan abiotiska faktorer omfattar icke-levande element som klimat och jordmån.
- Resursallokering: Olika arter konkurrerar om resurser och deras tillgång påverkar hur stora populationer kan bli.
- Ekologiska modeller: Användning av matematiska exempel för att förutse befolkningsförändringar och hur dessa kan påverkas av externa variabler.
Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
|---|---|---|
| Bärkraft | Den maximala populationsstorleken som ett ekosystem kan stödja. | Ursprung från tyska “Tragfähigkeit”. |
| Population | En grupp individer av samma art som bor i ett specifikt område. | Kommer från latin “populatio”, vilket betyder “att befolka”. |
| Ekosystem | En biologisk gemenskap av organismer och deras fysiska miljö. | Från grekiskans “oikos” (hus) och “systēma” (system). |
Diskussionsfrågor
- A. Vad skulle hända med en ekosystem om rovdjur plötsligt skulle försvinna? Diskutera i grupper.
- B. Vilka andra faktorer, utöver mat, påverkar en populations bärkraft? Ge exempel.
- C. Hur kan mänsklig aktivitet påverka bärkraften för andra arter i naturen? Diskutera aktuella exempel.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och väljer en specifik art att fokusera på. De ska utforska och analysera hur olika faktorer (exempelvis mat, sjukdomar, rovdjur) påverkar artens bärkraft. Varje grupp presenterar sina resultat för klassen, och en diskussion förs kring hur dessa faktorer kan samverka och förändras med miljöförändringar.
Exit-ticket
| Fråga | Svar |
|---|---|
| Vad innebär bärkraft ? | Maximala populationsstorleken ett ekosystem kan stödja utan skada. |
| Ge ett exempel på abiotiska faktorer. | Klimat, vatten, soil. |
| Vad händer om ett rovdjur försvinner? | Populationsstorleken hos bytesdjur ökar. |
| Vad är en population? | Grupp individer av samma art i ett område. |
| Ge ett exempel på en biotisk faktor. | Föda, rovdjur, parasiter. |
| Hur påverkar konkurrens bärkraft? | Begränsar tillgång till resurser. |
| Vad är en ekosystemtjänst? | Naturens fördelar för människor, som mat och rent vatten. |
| Vad kan hända vid överexploatering av resurser? | Populationer minskar eller utrotas. |
Hemuppgift
För hemuppgiften ska eleverna analysera en ekosystem och beskriva dess bärkraft. De ska välja en art eller ett ekosystem som de är intresserade av och diskutera hur resurserna i den miljön påverkar populationens storlek och hur dessa förändras över tid. Det ska vara mellan 1–2 A4-sidor långa, med fokus på tydliga exempel och kopplingar till begrepp som diskuterats under lektionen. Uppgiften ska vara inlämnad vid nästa lektion.
Citat
“Allt är samband.” – Albert Einstein, 1930. Citatet belyser vikten av att förstå hur organismer och deras miljö interagerar, vilket är centralt i studiet av bärkraft och populationer.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.