Lektion. Engelska 5. Aktuella händelser och fiktion. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Engelska 5

Tema:

Aktuella händelser och fiktion

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Reception Talad engelska i varierande tempo, även med inslag av sociolektal och dialektal variation, och texter, från olika medier. Talad engelska och texter som är berättande, förklarande, diskuterande, argumenterande och rapporterande – varje slag för sig eller i olika kombinationer. Till exempel intervjuer, reportage, manualer och enklare populärvetenskapliga texter. Skönlitteratur och annan fiktion. Sånger och dikter. Strategier för att uppfatta detaljer och dra slutsatser om innehåll och budskap, till exempel genom att visualisera, associera, återberätta, förutse innehåll och ställa sig frågor.
Betygskriterium (E) Eleven lyssnar samt förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i talat språk i varierande tempo och i olika sammanhang. Eleven läser samt förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i tydligt formulerade texter av olika slag. Eleven väljer med källkritisk medvetenhet innehåll från muntliga och skriftliga källor av olika slag och använder på ett relevant, effektivt och problematiserande sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
Källa:

[Gy11, Engelska 5]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till aktuella händelser (10 min)
  • Introducera dagens ämne och relevansen av aktuella händelser.
  • Diskutera vad som menas med fiktion kontra verklighet.
  • Presentera några exempel på aktuella händelser.
  • Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av dessa händelser.
2. Genomgång av fiktion i media (15 min)
  • Presentera olika typer av fiktion i medier, såsom filmer, böcker och teater.
  • Diskutera hur fiktion kan spegla verkliga livet.
  • Analysera ett kort exempel från en skönlitterär text eller film.
  • Fråga eleverna hur dessa exempel relaterar till aktuella händelser.
3. Gruppdiskussioner (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Ge grupperna en aktuell händelse de ska diskutera.
  • Låt dem diskutera hur denna händelse kan ha tolkats i fiktion.
  • Be varje grupp att presentera sina tankar för klassen.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta dagens diskussioner.
  • Fråga eleverna vad de lärt sig och vad de tyckte var mest intressant.
  • Gå igenom vad som kommer att bli nästa steg i undervisningen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Aktuella händelser: Det är viktigt för eleverna att veta vad som händer i världen. Aktuella händelser kan vara politiska, sociala eller kulturella och påverkar våra liv.
  • Fiktion som spegel: Fiktion kan belysa och ifrågasätta verkligheten. Detta hjälper eleverna att förstå komplexiteten i samhällsfrågor.
  • Språkets kraft: Språket kan påverka uppfattningar och känslor. Hur medier skriver och berättar historier formar hur vi ser på världen.
  • Källkritik: Att kunna bedöma källors trovärdighet är avgörande, särskilt när så mycket information är tillgänglig.
  • Diskussionsförmåga: Förmågan att diskutera och argumentera för sina åsikter på engelska är viktig för språkutvecklingen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Fiktion En skapelse som inte är verklig, ofta i litteratur eller film. Från latin “fictio” som betydde “skapelse” eller “falskhet”.
Relevans Hur viktig eller tillämplig något är i en viss kontext. Från latin “relevare” som betyder “att lyfta upp”.
Medier De plattformar som används för att kommunicera information. Från latin “medium”, vilket betyder “medel” eller “mellanrum”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar aktuella händelser din syn på fiktion? Kan en bok eller film förändra hur vi ser på verkligheten?
  • B. Vilken roll spelar medier i vår förståelse av världen? Får vi en korrekt bild av verkligheten genom medier?
  • C. Hur kan vi använda fiktion för att diskutera svåra eller komplexa frågor? Finns det gränser för vad som får skildras?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en kort presentation där de kopplar ihop en aktuell händelse med en fiktionstext (bok, film eller teater). De ska diskutera hur fiktionen kan hjälpa oss att förstå eller reflektera över den aktuella händelsen. Presentationerna ska vara 5 minuter långa, och varje grupp får använda visuella hjälpmedel om de vill.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilken aktuell händelse berörde dig mest och varför? Eleven skriver en kort reflektion.
Hur förhåller sig fiktion till verkliga händelser? Eleven skriver en kort reflektion.
Vilken teknik använde du för att förstå texten bättre? Eleven skriver en kort reflektion.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att läsa en artikel om en aktuell händelse och skriva en kort sammanfattning av händelsen samt reflektera över hur den kan ha framställts i fiktion. Sammanfattningen ska vara 1–2 A4-sidor lång.

Citat

“Art is the most beautiful of all lies.” – Claude Debussy, 1900 Detta citat understryker vikten av att förstå att fiktion ofta är en skön tolkning av verkligheten, och kan ge oss insikter som hjälper oss att bearbeta aktuella händelser.


Modern Tillbaka-knapp