Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Engelska 5
Tema:
Aktuella sociala och kulturella frågor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll |
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
|
Betygskriterium (E) |
|
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera dagens tema: aktuella sociala och kulturella frågor.
- Diskutera varför det är viktigt att förstå dessa frågor.
- Visa exempel på aktuella händelser relevant för temat.
- Ställ frågor för att engagera eleverna i diskussionen.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem en aktuell artikel att läsa.
- Be grupperna diskutera huvudfrågan i artikeln.
- Varje grupp sammanställer sina tankar och förbereder en kort presentation.
- Stimulera diskussioner om olika perspektiv på ämnet.
3. Presentationer från grupper (15 min)
- Låt varje grupp presentera sina tankar och insikter.
- Ge utrymme för frågor och diskussion mellan grupperna.
- Sammanfatta viktiga punkter som kommit fram under presentationerna.
- Diskutera viljan att agera i relation till de frågor som belysts.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Be eleverna reflektera skriftligt över vad de lärt sig idag.
- Ställ frågor som får dem att koppla diskussionerna till sina egna liv.
- Samla in reflektionerna som en del av bedömning.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Sociala frågor: Diskutera hur olika sociala frågor, såsom fattigdom och jämlikhet, påverkar samhället.
- Kulturella aspekter: Analysera hur kultur påverkar våra värderingar och ageranden.
- Kritiskt tänkande: Uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring källor och information.
- Språkutveckling: Användning av engelska i tal och skrift för att uttrycka tankar och reflektioner.
- Interkulturell förståelse: Betydelsen av att förstå och respektera olika kulturer i en globaliserad värld.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Sozial | Relaterat till samhället och interaktion mellan människor. | Från latinet “socialis” som betyder “samhälls- eller social”. |
Kultur | Den samlade uppsättningen av värderingar, normer, sedvänjor och traditioner i ett samhälle. | Från latinets “cultura”, som betyder “bearbetning”. |
Kritiskt tänkande | Förmågan att analysera och bedöma information på ett objektivt sätt. | Termen “kritiska” kommer från grekiskans “kritikos”, som innebär förmågan att särskilja. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi som individer bidra till att lösa sociala frågor i vårt samhälle?
- B. Vilken roll spelar kulturell förståelse i internationella relationer?
- C. Hur påverkar media vår uppfattning om aktuella händelser?
Aktivitet
Eleverna ska arbeta i par för att skapa en kort presentation om en aktuell social eller kulturell fråga som intresserar dem. De ska använda både skriftliga och muntliga engelska uttryck. Presentationerna ska inkludera en sammanfattning av händelsen och deras personliga insikter. Eleverna kan använda multimedia, som bilder eller videoklipp, för att förstärka sin presentation.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
1. Vilka ämnesområden diskuterade vi idag? | Sociala och kulturella frågor. |
2. Vad lärde du dig från presentationerna? | Variationer i åsikter och perspektiv. |
3. Vilken fråga tyckte du var mest intressant och varför? | [Elevens svar] |
4. Hur kommer du att applicera det du lärt dig idag? | [Elevens svar] |
5. Vilka källor är viktiga att värdera och varför? | [Elevens svar] |
6. Hur definierar du kulturell förståelse? | [Elevens svar] |
7. Vad är kritiskt tänkande för dig? | [Elevens svar] |
8. Vilka förmågor utvecklar du genom att delta i diskussioner? | [Elevens svar] |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats om en aktuell social eller kulturell fråga som de tycker är viktig. Uppsatsen ska vara minst två sidor A4 och innehålla deras personliga åsikter samt reflektioner. Eleverna ska också ange källor och diskutera hur dessa påverkar deras förståelse av frågan.
Citat
“In the midst of chaos, there is also opportunity.” – Sun Tzu, 544–496 f.Kr.
Detta citat betonar vikten av att se möjligheter även i svåra situationer, vilket knyter an till dagens tema om aktuella frågor som kan leda till förändring och förbättring.