“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 7
Tema: Grammatik: syntax och stilistik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kommunikationens innehåll Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhälls- och arbetsliv. Åsikter, idéer och erfarenheter. Kulturyttringar i samtiden och historien. Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt aktuella etiska och existentiella frågor i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet i enklare texter. I arbetet använder eleven med viss säkerhet grundläggande grammatikkunskaper och visar på viss medvetenhet om språkliga variationer. |
[Gy11, Engelska 7]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till syntaktisk analys (10 min)
- Presentera begreppen syntax och stilistik.
- Gör en kort genomgång av meningsbyggnad och dess delar.
- Ge exempel på olika typer av meningar.
- Diskutera vikten av syntax i kommunikation.
2. Övning i syntax (15 min)
- Dela ut exempelmeningar med felaktig syntax.
- Be eleverna samarbeta för att rätta meningarna.
- Gå igenom rättningen tillsammans.
- Diskutera variation av meningar och dess effekt på budskapet.
3. Stilistik och retorik (15 min)
- Introducera grundläggande stilistiska grepp.
- Använd klipp från tal eller texter som exempel.
- Diskutera hur stil påverkar uppfattning och respons.
- Be eleverna att reflektera över vilken stil de föredrar och varför.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen med fokus på huvudpunkterna.
- Uppmuntra eleverna att ställa frågor om syntax och stilistik.
- Be eleverna ge exempel från sina egna texter där de försöker variera syntax.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Meningsbyggnad. Eleverna ska förstå hur olika komponenter i meningar interagerar och ger olika betydelser. Kända misstag ex. överanvändning av passiv form.
- Variation i meningar. Mångfolden av möjliga meningar och deras inverkan på textens otydlighet eller klarhet ska diskuteras. Missförstånd kring syftet med variation.
- Stilistiska grepp. Hur stilistiska faktorer såsom metaforer, alliterationer och andra retoriska figurer används för att förstärka texter.
- Källkritik. Vikten av att evaluera texter utifrån stil och syntaktisk struktur för att förstå deras budskap och syfte, samt att kunna lita på havande källor.
- Praktisk tillämpning. Att kunna applicera syntax och stilistik i sina egna texter, och hur detta kan påverka deras akademiska och professionella skrivande.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Syntax | Reglerna för hur ord och fraser kombineras för att skapa mening. | Från grekiska “syntaxis” som betyder “anordning”. |
Stilistik | Studien av stil och stiliska egenskaper inom språk. | Från latinets “stylus”, som betyder “skriveredskap”. |
Retorik | Kunst att övertyga och påverka med språk. | Från grekiska “rhetorike”, vilket betyder “konsten att tala”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar meningsbyggnaden din förståelse av en text? Kan vi ha olika uppfattningar beroende på syntax?
- B. Vad är det som gör en stil effektiv i både tal och text? Är det alltid beroende av syftet med kommunikationen?
- C. I vilken utsträckning tror du att stil och retoriska grepp kan påverka en textens mottagande?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får varsin text där de ska identifiera och analysera olika syntaktiska och stilistiska element. Därefter ska de presentera sina resultat för klassen och diskutera skillnader och likheter mellan texterna. Denna aktivitet syftar till att öka förståelsen för hur syntax och stil kan förändra textens budskap och påverkan.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är syntax? | Reglerna för hur ord och fraser kombineras i en mening. |
2. Ge ett exempel på en stilistisk figur. | Metafor. |
3. Hur kan man bedöma stil i en text? | Genom att analysera ordval, rytm och strukturella mönster. |
4. Vilka effekter kan variation i meningar ha? | Det kan skapa intresse eller tydlighet i texten. |
5. Vad betyder källkritik? | Att granska och värdera källor för deras tillförlitlighet och relevans. |
6. Nämn en typ av mening. | Huvudsats. |
7. Vad är en retorisk fråga? | En fråga ställd för att göra en poäng snarare än att få ett svar. |
8. Ge ett exempel på ett stilistiskt grepp som används för att förstärka känslor. | Alliteration. |
Hemuppgift
Avsluta med en hemuppgift där eleverna ska skriva en egen text på minst två sidor (A4), där de applicerar de syntaktiska och stilistiska tekniker som diskuterats under lektionen. De får i uppgift att reflektera över sin egen stil och dess påverkan på textens budskap.
Citat
“The limits of my language mean the limits of my world.” – Ludwig Wittgenstein, 1922. Citatet uttrycker hur språkets struktur och stil påverkar vår förståelse av verkligheten och hur vi uppfattar världen omkring oss.
“`