Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 5-6
Ämne: Engelska
Tema: Att beskriva sin familj
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att förstå och använda engelska i tal och skrift. De ska också ges möjlighet att öva på att samtala, diskutera och skriva texter. | Eleven kan förstå och använda engelska i enkla sammanhang. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera lektionens mål: att lära sig beskriva sin familj på engelska.
- Diskutera vad man brukar inkludera när man beskriver sin familj (namn, relation, ålder, intressen).
- Ge exempel på fraser att använda.
2. Genomgång av relevant ordförråd (15 min)
- Introducera ord och fraser kopplade till familjemedlemmar (mother, father, sister, brother, etc.).
- Använd bilder eller flashcards för att förstärka förståelsen.
3. Övningar i par (15 min)
- Låt eleverna öva på att beskriva sin egen familj i par.
- Ge dem frågor att besvara, t.ex. “How many people are in your family?” samt “What do they like to do?”
4. Avslutande aktivitet och presentation (10 min)
- Be eleverna att kortfattat berätta om sin familj för klassen.
- Använda en “familjetree” eller liknande pedagogiska verktyg för att visualisera.
Ämnesinnehåll
- Familjemedlemmar: Kunna namnge och beskriva medlemmar i sin familj och deras intressen.
- Beskrivande språk: Använda adjektiv och fraser för att ge mer information.
- Frågeformuleringar: Ställa och svara på frågor om familjen på engelska.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Mother | Mamma, kvinnlig förälder. | Från gammalsvenska “móðir”. |
Father | Pappa, manlig förälder. | Från gammalsvenska “faðir”. |
Brother | Bror, manlig syskon. | Från gammalsvenska “bróðir”. |
Sister | Syster, kvinnlig syskon. | Från gammalsvenska “systir”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att familjer ser olika ut i olika delar av världen?
- B. Vad är det viktigaste i en familj enligt er?
- C. Hur kan man stödja varandra i familjen?
Aktivitet
Be eleverna att rita en “familjetree” där de inkluderar alla medlemmar av sin familj och skriver korta engelska beskrivningar av dem. De kan använda fraser vi har diskuterat under lektionen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilka är de två viktigaste medlemmarna i din familj? | Exempelvis mamma och pappa. |
Vad tycker din syster om att göra? | Exempelvis rita eller spela fotboll. |
Hur många är ni i familjen? | Exempelvis fyra personer. |
Vilka djur har ni i familjen? | Exempelvis en hund. |
Hemuppgift
Skriv en kort text (ca 100-150 ord) på engelska där du beskriver din familj. Använd de fraser och ord du lärt dig under lektionen.
Citat
“Family is not an important thing, it’s everything.” – Michael J. Fox, 1996. Detta citat påminner oss om hur viktigt det är att värdera sin familj och att de utgör en stor del av våra liv.