Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Engelska 9
Tema: Konjunktioner och deras användning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Tydliggörande av konjunktioner och deras specifika användningsområden i engelska språket. | Eleven kan skriva och tala på engelska i olika sammanhang och anpassa språket till syfte, mottagare och situation. |
[Lgr 22, Engelska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till konjunktioner (10 min)
- Förklara vad konjunktioner är och deras funktion i meningar.
- Ge exempel på olika sorters konjunktioner: samordnande och underordnande konjunktioner.
- Diskutera vikten av konjunktioner för meningars sammanhang och flyt.
- Använd tavlan för att skriva exempelmeningar med konjunktioner.
2. Gemensam genomgång av samordnande konjunktioner (15 min)
- Presentera de vanligaste samordnande konjunktionerna: “and”, “but”, “or”, “for”, “nor”, “so”, “yet”.
- Låt eleverna ge egna exempel med dessa konjunktioner.
- Diskutera skillnaderna i betydelse när man använder olika konjunktioner.
- Genomför en kort interaktiv övning där eleverna ska fylla i luckor i en mening med korrekt konjunktion.
3. Genomgång av underordnande konjunktioner (15 min)
- Introducera vanliga underordnande konjunktioner, exempelvis: “because”, “although”, “since”, “unless”, “while”.
- Ge exempel på hur dessa konjunktioner används för att boka in bisatser.
- Låt eleverna öva på att skriva sina egna meningar med olika underordnande konjunktioner.
- Diskutera hur meningen kan förändras genom att använda olika underordnande konjunktioner.
4. Avslutande diskussion och frågor (10 min)
- Sammanfatta vad ni har lärt er under lektionen.
- Låt eleverna ställa frågor kring eventuella oklarheter.
- Ge dem en kort hemläxa för att befästa kunskaperna om konjunktioner.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Konjunktioner: Definition och exempel på konjunktioner.
- Samordnande konjunktioner: Betydelsen av och användningen av “and”, “but”, “or”, etc.
- Underordnande konjunktioner: Hur underordnande konjunktioner kan förändra meningars struktur.
- Förståelse av meningars sammanhang: Hur konjunktioner bidrar till att binda ihop idéer.
- Skrivövningar: Tillämpa kunskap om konjunktioner i skriftlig produktion.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Konjunktion | Ett ord som kopplar ihop två eller flera delar av meningen. | Från latin “coniunctio”, som betyder “att förena”. |
Samordnande | Att förena två satser på lika villkor. | Från samordna, innebär att slå samman. |
Underordnande | Att förena en huvudsats med en bisats. | “Under” + “ordna”, att ordna under ett tak. |
Mening | En enhet av språk med en fullständig tanke. | Från latin “mens”, som betyder “tanke”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skulle meningarna förändras om vi bytte ut en konjunktion mot en annan?
- B. Kan ni ge exempel på hur konjunktioner används i era modersmål? Hur skiljer de sig från engelska?
- C. I vilket syfte använder vi olika konjunktioner i skrift och tal, och hur påverkar det kommunikationen?
Aktivitet
Vi kommer att avsluta med en gruppaktivitet där eleverna delas upp i mindre grupper. Varje grupp får en lista med meningar där några av dem saknar konjunktioner. Grupperna ska tillsammans fylla i rätt konjunktioner och sedan presentera sina meningar för klassen. Denna aktivitet syftar till att förstärka lärandet genom samarbete och diskussion, samt att ge eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring språkets uppbyggnad.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är en konjunktion? | Ett ord som kopplar ihop delar av meningen. |
2. Ge exempel på tre samordnande konjunktioner. | “And”, “but”, “or”. |
3. Hur kan underordnande konjunktioner påverka meningsstrukturen? | De kan skapa bisatser och förändra menings betydelse. |
4. Vad betyder “because” i en mening? | Det anger orsak. |
5. Kan du ge ett exempel på en mening med “although”? | “Although it was raining, we went outside.” |
6. Vilken roll spelar konjunktioner i att skapa sammanhang? | De binder ihop idéer och gör dialog mer flytande. |
7. Vad är skillnaden mellan “and” och “but”? | “And” innebär tillägg, medan “but” innebär kontrast. |
8. Varför är det viktigt att veta hur man använder konjunktioner? | För att förbättra kommunikationen och skriftlig produktion. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort text (ca 1 A4-sida) där de använder minst tio olika konjunktioner. De ska markera vilka konjunktioner de har använt och beskriva deras syfte i texten. Detta kommer att hjälpa eleverna att befästa sin förståelse av konjunktioners användning i praktiken.
Citat
“The limits of my language mean the limits of my world.” – Ludwig Wittgenstein, 1933. Detta citat framhäver hur språk – inklusive grammatiska strukturer som konjunktioner – formar vår förståelse av världen. Ju mer nyanserat språk vi kan använda, desto rikare blir vår kommunikation och vår förmåga att uttrycka komplexa tankar.