Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 8
Ämne: Engelska
Tema: Poesi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Litteratur: Flera former av litteratur och litteraturens funktioner i samhällslivet. | Eleven deltar i diskussioner och samtal om litteratur i olika former. |
Språkliga strategier vid läsning och hörförståelse. | Eleven kan med viss säkerhet formulera egna åsikter kring litterära texter. |
Personliga och kulturella perspektiv på litteratur. | Eleven kan ge exempel på hur författaren använder språket för att förmedla sitt budskap. |
[Lgr22, Engelska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till poesi (10 min)
- Presentera konceptet poesi och dess betydelse i litteratur.
- Diskutera vad som gör poesi annorlunda än prosa.
- Visa exempel på olika poetiska former (t.ex. sonetter, haiku).
- Ställ frågor för att få elevernas egna tankar om poesi.
2. Genomgång av poesis begrepp (15 min)
- Förklara centrala begrepp som rytm, rim, metafor och simile.
- Ge exempel på varje begrepp med både välkända och mindre kända dikter.
- Låt eleverna ge egna exempel på dessa begrepp från litteratur eller låtar de känner till.
3. Läs- och reflektionsaktivitet (15 min)
- Dela ut en kort dikt till varje elev och låt dem läsa den i tystnad.
- Be eleverna skriva ner sina första intryck och känslor om dikten.
- Samla in tankar och diskussioner om vad de kände och hur språket påverkade dem.
4. Sammanfattning och avslutning (10 min)
- Sammanfatta vad som diskuterats under lektionen.
- Ställ öppna frågor för att underlätta en språklig reflektion.
- Berätta för eleverna vad de kan förvänta sig av nästa lektion med fokus på poesi.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Vad är poesi? Poeter använder ett specifikt språk med känslor och mönster, vilket särskiljer poesi från andra litterära former.
- Olika poetiska former. En förståelse för de olika typerna av poesi, som haiku och sonetter, ger en bredare grund.
- Känslor i poesi. Hur poeter använder ord för att väcka känslor och förmedla erfarenheter.
- Språkliga figurer. Betydelsen av metaforer, simile, och andra litterära verktyg i skapandet av poesi.
- Analys och reflektion. Förmågan att analysera och reflektera över poesi; vad dikten gör med oss personligen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Poesi | En litterär form som uttrycker känslor och idéer, ofta genom stiliserat språk. | Härstammar från grekiska “poiesis”, som betyder “skapande”. |
Metafor | En språklig gestaltning där ett ord eller uttryck används i en annan betydelse för att förtydliga. | Från grekiska “metaphora”, vilket betyder “överföring”. |
Rytm | Det mönster av ljud och pauser som skapar musikalitet i språket. | Från grekiska “rhythmos”, vilket betyder “flöde”. |
Simile | Jämförelse mellan två olika saker med hjälp av “som” eller “liksom”. | Från latinska “similis”, som betyder “liknande”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan poesin påverka våra känslor och tankar? Ge exempel från dikter ni läst.
- B. Kan ni minnas en dikt som har berört er på ett särskilt sätt? Vad berodde det på?
- C. Hur tror ni att olika kulturer uttrycker sig genom poesi? Finns det likheter och skillnader?
Aktivitet
Låt eleverna skapa sina egna haiku-dikter på temat “Vår”. För att göra aktiviteten mer intressant kan de gå ut för att observera naturens detaljer och sedan skriva ner sina intryck i formas av haiku (5-7-5 stavelser). Gruppera eleverna för att dela med sig av sina dikter och diskutera sina inspirationskällor.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är poesi? | En litterär form som uttrycker känslor och idéer. |
Ge ett exempel på en poetisk form. | Haiku, sonett, ballad. |
Vad betyder metafor? | En överföring av betydelse. |
Hur kan man uttrycka känslor i poesi? | Genom val av ord, stil och ton. |
Vad är rytm inom poesi? | Mönster av ljud och pauser. |
Nämn en känd poet. | Shakespeare, Dickinson, Frost. |
Vilken känsla kan poesi förmedla? | Olika känslor som glädje, sorg, längtan, osv. |
Vad gör en dikt minnesvärd? | Språklig kvalitet, känslomässig påverkan. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en egen dikt bestående av minst tre verser. Temat kan vara fritt, men de bör använda minst två av de litterära begreppen (t.ex. metafor och simile) som diskuterats under lektionen. Dikten ska skrivas för hand och kunna läsas högt för klassen i följande lektion.
Citat
”Poetry is when an emotion has found its thought and the thought has found words.” – Robert Frost, 1939. Detta citat betonar hur poesi är en form av uttryck där känslor och tankar förenas genom ord. Det knyter an till lektionen eftersom vi utforskar hur poeter använder språk för att förmedla djupa känslor.