Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska. Prepositioner med arbetsblad. [Åk. 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Åk. 6
Ämne: Engelska
Tema: Prepositioner med arbetsblad

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Kommunikationens innehåll:
Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning.
Vardagliga situationer, intressen, personer och platser.
Åsikter, känslor och erfarenheter.
Betygskriterium (E) Eleven ska:
– Förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter,
– Formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
– Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.

[Lgr 22, Engelska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till prepositioner (15 min)
  • Beskriv vad prepositioner är och ge exempel.
  • Ge exempel på vanliga prepositioner som “in”, “on”, “under”, “above”.
  • Visa bilder och be eleverna identifiera prepositioner i bilderna.
  • Diskutera hur prepositioner används i meningar.
2. Genomgång av arbetsblad (15 min)
  • Ge varje elev ett arbetsblad med övningar kopplade till prepositioner.
  • Gå igenom arbetsbladets uppgifter tillsammans.
  • Förklara vad som förväntas av eleverna.
  • Besvara eventuella frågor om arbetsbladet.
3. Praktisk övning (15 min)
  • Eleverna arbetar i par för att sätta ihop meningar med prepositioner.
  • Ge eleverna exempel på hur de kan använda prepositioner i meningar.
  • Be eleverna läsa sina meningar högt för varandra.
  • Dela ut feedback under övningen.
4. Avslutning och sammanfattning (5 min)
  • Fråga eleverna vad de har lärt sig om prepositioner.
  • Ge exempel från övningarna som gjorts under lektionen.
  • Informera kort om nästa lektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Prepositioner i användning: Beskriv hur prepositioner används i meningar och deras betydelse när de placeras i olika delar av en mening.
  • Skillnader mellan prepositioner: Diskutera olika prepositioners betydelse i olika kontexter, och ge exempel.
  • Visuella hjälpmedel: Använd bilder och objekt för att illustrera prepositioner praktiskt.
  • Interaktivt lärande: Använd spel och övningar för att förstärka lärandet av prepositioner i en rolig och engagerande miljö.
  • Uppföljning: Skapa regelbundna övningar för att se till att eleverna kan använda prepositioner korrekt i olika situationer.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
In Används för att indikera att något är i något annat. Kommer från fornnordiska “inn”, betyder “i”.
On Används för att indikera att något är på en yta. Härstammar från fornnordiska “á”, betyder “på”.
Under Används för att indikera att något är nedanför något annat. Kommer från fornnordiska “undr”, betyder “under”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur skulle du förklara betydelsen av prepositioner för någon som lär sig engelska för första gången?
  • B. Vilka svårigheter tror du att elever kan ha med att använda prepositioner korrekt i skrift?
  • C. Kan du ge exempel på situationer där felaktig användning av en preposition kan leda till missförstånd?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en liten två-minuters sketsch där de måste använda minst fem olika prepositioner. Grupperna ska presentera sina sketscher och förklara prepositionernas användning i dem. Denna aktivitet gör det enklare för eleverna att se prepositionernas praktiska användning inom kommunikation och ökar deras engagemang.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är en preposition? Prepositioner är ord som beskriver relationer mellan olika objekt.
2. Kan du ge ett exempel på en preposition? Ett exempel är “on” som används för att indikera något som ligger på en yta.
3. Vad betyder prepositionen “under”? Det betyder något som är nedanför något annat.
4. Hur används prepositioner i meningar? Prepositioner används för att länka substantiv eller pronomen till andra ord i en mening.
5. Varför är det viktigt att använda prepositioner korrekt? För att undvika missförstånd och för att göra meningarna tydliga.
6. Ge ett exempel på en mening med flera prepositioner. The cat is on the mat under the table.
7. Vilka prepositioner kan användas för att beskriva tid? Exempel inkluderar “at”, “in” och “on”.
8. Hur kan du minnas de mest använda prepositionerna? Genom att öva och använda dem i meningar och skriftligt arbete.

Hemuppgift

Eleverna ska skapa en liten presentation där de tar med minst tio prepositioner. Varje preposition ska användas i en korrekt mening. Presentationen ska vara 1-2 sidor lång (A4) och inlämnas till nästa lektion. Eleverna uppmanas att vara kreativa och samtidigt korrekt i sin användning av språket.

Citat

“Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.” – Rudyard Kipling, 1921
Detta citat handlar om språkets betydelse och makt i kommunikationen. Det är relevant för lektionen eftersom vi arbetar med att förstå och använda ord på rätt sätt, särskilt prepositioner.

Uppföljning

Genom att repetera och tillämpa prepositioner i olika sammanhang i de kommande lektionerna, kan vi säkerställa att eleverna får en stadig grund i att förstå och använda dessa viktiga språkelement.


Modern Tillbaka-knapp