Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 6
Ämne: Engelska
Tema: Prepositioner med arbetsblad
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll |
Kommunikationens innehåll: Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning. Vardagliga situationer, intressen, personer och platser. Åsikter, känslor och erfarenheter. |
Betygskriterium (E) |
Eleven ska: – Förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter, – Formulera sig och kommunicera i tal och skrift, – Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang. |
[Lgr 22, Engelska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till prepositioner (15 min)
- Beskriv vad prepositioner är och ge exempel.
- Ge exempel på vanliga prepositioner som “in”, “on”, “under”, “above”.
- Visa bilder och be eleverna identifiera prepositioner i bilderna.
- Diskutera hur prepositioner används i meningar.
2. Genomgång av arbetsblad (15 min)
- Ge varje elev ett arbetsblad med övningar kopplade till prepositioner.
- Gå igenom arbetsbladets uppgifter tillsammans.
- Förklara vad som förväntas av eleverna.
- Besvara eventuella frågor om arbetsbladet.
3. Praktisk övning (15 min)
- Eleverna arbetar i par för att sätta ihop meningar med prepositioner.
- Ge eleverna exempel på hur de kan använda prepositioner i meningar.
- Be eleverna läsa sina meningar högt för varandra.
- Dela ut feedback under övningen.
4. Avslutning och sammanfattning (5 min)
- Fråga eleverna vad de har lärt sig om prepositioner.
- Ge exempel från övningarna som gjorts under lektionen.
- Informera kort om nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Prepositioner i användning: Beskriv hur prepositioner används i meningar och deras betydelse när de placeras i olika delar av en mening.
- Skillnader mellan prepositioner: Diskutera olika prepositioners betydelse i olika kontexter, och ge exempel.
- Visuella hjälpmedel: Använd bilder och objekt för att illustrera prepositioner praktiskt.
- Interaktivt lärande: Använd spel och övningar för att förstärka lärandet av prepositioner i en rolig och engagerande miljö.
- Uppföljning: Skapa regelbundna övningar för att se till att eleverna kan använda prepositioner korrekt i olika situationer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
In | Används för att indikera att något är i något annat. | Kommer från fornnordiska “inn”, betyder “i”. |
On | Används för att indikera att något är på en yta. | Härstammar från fornnordiska “á”, betyder “på”. |
Under | Används för att indikera att något är nedanför något annat. | Kommer från fornnordiska “undr”, betyder “under”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skulle du förklara betydelsen av prepositioner för någon som lär sig engelska för första gången?
- B. Vilka svårigheter tror du att elever kan ha med att använda prepositioner korrekt i skrift?
- C. Kan du ge exempel på situationer där felaktig användning av en preposition kan leda till missförstånd?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en liten två-minuters sketsch där de måste använda minst fem olika prepositioner. Grupperna ska presentera sina sketscher och förklara prepositionernas användning i dem. Denna aktivitet gör det enklare för eleverna att se prepositionernas praktiska användning inom kommunikation och ökar deras engagemang.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är en preposition? | Prepositioner är ord som beskriver relationer mellan olika objekt. |
2. Kan du ge ett exempel på en preposition? | Ett exempel är “on” som används för att indikera något som ligger på en yta. |
3. Vad betyder prepositionen “under”? | Det betyder något som är nedanför något annat. |
4. Hur används prepositioner i meningar? | Prepositioner används för att länka substantiv eller pronomen till andra ord i en mening. |
5. Varför är det viktigt att använda prepositioner korrekt? | För att undvika missförstånd och för att göra meningarna tydliga. |
6. Ge ett exempel på en mening med flera prepositioner. | The cat is on the mat under the table. |
7. Vilka prepositioner kan användas för att beskriva tid? | Exempel inkluderar “at”, “in” och “on”. |
8. Hur kan du minnas de mest använda prepositionerna? | Genom att öva och använda dem i meningar och skriftligt arbete. |
Hemuppgift
Eleverna ska skapa en liten presentation där de tar med minst tio prepositioner. Varje preposition ska användas i en korrekt mening. Presentationen ska vara 1-2 sidor lång (A4) och inlämnas till nästa lektion. Eleverna uppmanas att vara kreativa och samtidigt korrekt i sin användning av språket.
Citat
“Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.” – Rudyard Kipling, 1921
Detta citat handlar om språkets betydelse och makt i kommunikationen. Det är relevant för lektionen eftersom vi arbetar med att förstå och använda ord på rätt sätt, särskilt prepositioner.
Uppföljning
Genom att repetera och tillämpa prepositioner i olika sammanhang i de kommande lektionerna, kan vi säkerställa att eleverna får en stadig grund i att förstå och använda dessa viktiga språkelement.