Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 9
Ämne: Engelska
Tema: Presentation av ett engelskspråkigt land
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Hur man i tal och skrift kan referera till och redogöra för engelskspråkiga kulturer och samhällen. | – Eleven kan med enkelhet delta i samtal och diskussioner. |
– Geografisk och kulturell kunskap om engelskspråkiga länder. | – Eleven kan göra sammanfattningar av texter och visa grundläggande förståelse för innehållet. |
– Olika former av litteratur och annat berättande material; till exempel noveller och dramatik. | – Eleven kan identifiera och förklara centrala teman och budskap i texter. |
– Hur man skriver och framträder i formella och informella sammanhang. | – Eleven kan tillämpa enkla strategier för att förbättra sin skrivförmåga. |
[ Källa: Lgr22, Engelska, Åk. 7-9 ]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera temat “We are the Virtual Globetrotters” och syftet med lektionen.
- Visa en kort video som introducerar engelskspråkiga länder.
- Diskutera med klassen vad de vet om dessa länder.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela upp klassen i små grupper.
- Låt grupperna diskutera specifika engelskspråkiga länder och deras kulturer.
- Varje grupp presenterar sina huvudpunkter för klassen.
3. Kreativ uppgift (15 min)
- Eleverna får i uppgift att skapa en virtuell resebroschyr för ett engelskspråkigt land.
- Diskutera vad som bör ingå i broschyren, som sevärdheter, kultur, mat och viktiga fakta.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Låt eleverna dela med sig av sina idéer till klassen.
- Diskutera hur sådana resurser kan användas i undervisningen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Engelskspråkiga kulturer: Förståelse för mångfalden av språk och kulturer inom engelskspråkiga samhällen.
- Geografi: Kunna placera olika engelskspråkiga länder på en karta och veta deras huvudstäder.
- Kulinarisk variation: Känna till typisk mat och dryck från olika engelskspråkiga länder.
- Historisk och nutida påverkan: Skapa en koppling mellan historiska händelser och deras påverkan på nutida samhällen.
- Realtidsinformation: Hur man använder digitala verktyg för att utforska och samla information.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Globalisering | Processen där världens länder blir mer sammanlänkade. | Från latin “globus” som betyder “klot”. |
Kulturell identitet | En grupps gemensamma egenskaper, traditioner och värderingar. | Från latin “cultura”, som innebär “odling” eller “vård”. |
Mångfald | Variation och olika typer inom en population eller kultur. | Från latin “diversitas”, som betyder “skillnad”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar kulturell mångfald vårt samhälle och vår identitet?
- B. Vad är de mest intressanta kulturella skillnaderna du har upptäckt om engelskspråkiga länder?
- C. Hur kan vi som individer bidra till en mer inkluderande värld?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får skapa en virtuell presentation om ett engelskspråkigt land. De ska inkludera fakta om kultur, traditioner, sevärdheter och mat. Presentationen ska innehålla bilder och korta beskrivningar, och eleverna ska använda digitala verktyg som Google Slides eller Prezi för att skapa en engagerande upplevelse.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vilka engelskspråkiga länder känner du till? | England, USA, Australien, etc. |
Vad är en typisk rätt från ett engelskspråkigt land? | Fish and Chips (UK) |
Vilka kulturer upplever du mest intressanta? | Hälso- och livsstilstraditioner i USA. |
Hur påverkar globalisering vår vardag? | Ökad kontakt och utbyte mellan olika kulturer. |
Vad lärde du dig idag om engelskspråkiga länder? | Mångfalden av språk och kulturer. |
Hemuppgift
Eleverna ska skapa en resebroschyr för ett engelskspråkigt land, där de inkluderar information om kulturen, traditionerna och sevärdheter. Broschyren ska innehålla bilder, korta texter och fakta och ska lämnas in i A4-format.
Citat
“The journey not the arrival matters.” – T.S. Eliot
Detta citat betonar vikten av att uppleva lärande och tillväxt under resans gång, något som är centralt i undervisning och kulturell utforskning i ämnet.