Lektionsplanering: Projekt om betydelsen av hemmet – intervjuer och reflektioner
Årskurs 8
Ämne Engelska
Tema Projektarbete kring betydelsen av hem
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Muntlig interaktion i olika sammanhang, t.ex. intervjuer och presentationer. | Eleven kan delta i enkla samtal och muntliga presentationer med stöd. | Eleven kan självständigt delta i samtal och muntliga presentationer med relativt god anpassning till syfte och mottagare. |
Skriftlig produktion av texter med tydlig sammanhang och anpassning efter syfte och mottagare. | Eleven kan skriva enkla texter med viss struktur och innehåll. | Eleven kan skriva texter med god struktur och innehåll samt viss språklig variation. |
[Lgr22, Engelska, Åk 7-9]
Lektion 1: Introduktion till projektet och intervjuförberedelser (ca 50 min)
Mål
- Förstå projektets syfte och mål.
- Lära sig grunderna i intervjuteknik.
- Formulera egna intervjufrågor om betydelsen av hem.
Moment
- Presentation av projektet och diskussion kring vad “hem” betyder (10 min).
- Genomgång av hur intervjuer görs, exempel på frågetyper och “öppna frågor” (15 min).
- Elever jobbar i par/smågrupper och skapar egna intervjufrågor (20 min).
- Kort gemensam reflektion och sammanfattning (5 min).
Ämnesinnehåll
- Begreppet “hem” ur olika perspektiv.
- Intervjufrågetyper: öppna vs slutna frågor.
- Kommunikationsfärdigheter: aktivt lyssnande och respektfullt bemötande.
Lektion 2: Planering och teknik för genomförande av intervjuer (ca 50 min)
Mål
- Planera praktiskt genomförande av intervjuer.
- Lära sig dokumentera svar på ett effektivt sätt.
Moment
- Diskussion av vilka personer som kan intervjuas och hur kontakten kan tas (15 min).
- Genomgång av olika sätt att dokumentera intervjuer: anteckningar, ljudinspelning (10 min).
- Planering i grupp/individuellt med dokumentation av planerad intervju (20 min).
- Frågestund och problemlösning kring genomförandet (5 min).
Lektion 3 och framåt: Genomförande av intervjuer (egen tid/hemläxa)
Mål
- Genomföra intervjuer enligt plan.
- Samla och dokumentera material.
Moment
- Elever genomför intervjuer med familj, släktingar, grannar eller andra.
- Insamling av citat, anekdoter och personliga berättelser gällande hemmet.
- Förbereda sig för sammanställning och presentation.
Lektion 4: Sammanställning av material och skrivande (ca 50 min)
Mål
- Bearbeta insamlat material till en sammanhängande text eller presentation.
- Använda grammatisk medvetenhet, t.ex. relativsatser, för att beskriva personer och platser.
Moment
- Lärare går igenom exempel på textstruktur och språkliga verktyg (relativsatser etc.) (10 min).
- Elever skriver synopsis eller utkast av sina rapporter/presentationer (30 min).
- Kamratrespons eller lärarfeedback på arbetsmaterial (10 min).
Lektion 5: Muntliga presentationer (ca 50 min)
Mål
- Presentera sitt projekt muntligt inför gruppen.
- Träna på tydlig och anpassad kommunikation.
Moment
- Presentation av projektresultat med fokus på innehåll och språk (40 min).
- Feedback och diskussioner i grupp (10 min).
Ämnesinnehåll i projektet
- Intervjufärdigheter: skapa och ställa frågor, lyssna aktivt, anteckna.
- Begreppet hem och kulturell variation.
- Skriftlig struktur och språkliga verktyg (relativsatser, tidsadverb etc.).
- Presentationsteknik och kommunikativ anpassning.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Interview | Ett samtal där man ställer frågor för att få information. | Från franskan “entrevue”, “möte”. |
Home | Platsen där man bor och känner sig trygg. | Från gammalengelska “ham”, gård eller bosättning. |
To describe | Att berätta eller förklara hur något är. | Från latinets “describere”, skriva ned. |
To summarize | Att kortfattat återge det viktigaste. | Från latinets “summarium”, sammanfattning. |
Perspective | Synvinkel eller sätt att se på något. | Från latinets “perspectiva”, betraktelse. |
Diskussionsfrågor
- Varför kan olika människor uppleva begreppet “hem” olika? Ge exempel.
- Hur kan vi förbereda oss för att göra bra intervjuer och lyssna aktivt?
- Vad är viktigt att tänka på när man sammanställer material från intervjuer?
- Hur kan du använda det du lärt dig i detta projekt i andra sammanhang?
Aktivitet
Eleverna gör intervjuer, samlar in material, skriver och presenterar. Klassen kan avsluta projektet med en digital eller fysisk utställning där intervjuer och reflektioner visas för hela skolan eller föräldrar.