“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 8

Ämne: Engelska

Tema: Skriv en novell

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska få möjlighet att läsa, skriva och analysera olika texter i olika genrer. I undervisningen ingår läsning av skönlitteratur, med särskilt fokus på berättande texter och novellens struktur samt olika stilistiska medel.Eleven kan skriva en enkel berättande text med ett tydligt sammanhang och väl vald språk. Eleven kan organisera sina idéer och använda grundläggande grammatiska strukturer.

[Lgr 22, Engelska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till novellgenren (10 min)
    • Introducera novellen och dess kännetecken.
    • Diskutera strukturen: inledning, konflikt, klimax och avslutning.
    • Ge exempel på kända noveller och deras författare.
    • Prata om olika teman som kan utforskas i noveller.
  2. Skapa en novellplan (15 min)
    • Låt eleverna brainstorma idéer för sina noveller.
    • Skriv ner de viktigaste punkterna i en novellplan: karaktärer, miljö, och handling.
    • Gå runt i klassrummet och ge feedback på elevernas planer.
  3. Skrivprocessen (20 min)
    • Eleverna börjar skriva sina noveller utifrån sina planer.
    • Uppmana dem att fokusera på att skapa en engagerande inledning och en stark konflikt.
    • Ge några exempel på stilistiska verktyg (språkliga bilder, dialog, etc.) att använda.
  4. Avslutning och reflektion (5 min)
    • Sammanfatta vad eleverna lärt sig om novellskrivande.
    • Diskutera hur de kan fortsätta arbeta med sina noveller i hemuppgifter.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Novellens struktur: Det är avgörande att förstå hur novellen är uppbyggd för att kunna skriva en själv.
  • Teman och motiv: Identifiera och reflektera över teman i skönlitteratur och hur de kan avspeglas i deras egna verk.
  • Stilistiska medel: Lär känna olika litterära verktyg som hjälper till att förbättra deras skrivande.
  • Språkliga bilder: Hur man använder beskrivande språk för att göra berättelser mer levande.
  • Feedback och revidering: Vikten av att ge och ta emot konstruktiv feedback under skrivprocessen.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
NovellEn kort skönlitterär berättelse med fokus på en händelse eller konflikt.Från franska “nouvelle”, som betyder “ny”.
KaraktärPerson eller väsen i en berättelse.Från grekiska “charaktēr”, som syftar på att “grava in”.
TemaHuvudidén eller ämnet som en berättelse handlar om.Från grekiska “thema”, som betyder “vad som ligger ned”.
Stilistiska medelSpråkliga verktyg som används för att ge texten liv och djup.Från latinska “stilus”, som syftar på verktyg för att skriva.
KonfliktEn motstridighet mellan karaktärer eller idéer som driver berättelsen framåt.Från latinska “conflictus”, som betyder “att slå ihop”.

Diskussionsfrågor

  1. A. Hur kan novellens struktur påverka läsarens upplevelse av berättelsen?
  2. B. Vilka teman tycker du är mest intressanta att utforska i din egen novell, och varför?
  3. C. Den klassiska frågan: kan en karaktär vara både hjälte och skurk? Diskutera med exempel.

Aktivitet

En konkret aktiviteten för eleverna kan vara att arbeta i par där de läser varandras noveller och ger feedback. Eleverna ska fokusera på att ge både beröm och konstruktiv kritik, vilket hjälper dem att reflektera över sina egna skrivprocesser och förbättra sina texter.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vad tycker du är det viktigaste i en novell?En välutvecklad karaktär och en intressant handling.
Hur kan vi skapa spänning i en berättelse?Genom att bygga upp konflikten och ha oväntade vändningar.
Vad är en novell och hur skiljer den sig från en roman?En novell är kortare och fokuserar på en specifik händelse.
Vilka känslor vill du förmedla i din novell?Jag vill att läsaren ska känna…
Hur påverkar miljön berättelsen?Miljön ger kontext och kan påverka karaktärernas beslut.
Varför är dialog viktig?Dialog gör att karaktärerna blir mer levande och realistiska.
Hur använder vi stilistiska medel i vår skrivning?För att göra språket mer varierat och intressant.
Vad har du lärt dig om novellskrivande?Jag har lärt mig att…

Hemuppgift

Som hemuppgift kan eleverna avsluta sina noveller. De ska se till att de har en tydlig struktur med en inledning, en utveckling av handlingen, samt en avslutning. De kan också uppmanas att revidera sina texter baserat på den feedback de fått från sina kamrater.

Citat

”Once you learn to read, you will be forever free.” – Frederick Douglass, 1845. Detta citat framhäver vikten av läsning och hur det öppnar dörrar till fantasi och kunskap, vilket är grundläggande för att förstå och skriva litteratur.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

“`