Lektionsplanering för Lektion 2: Verb och tempus
Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Engelska
Tema: Grammatik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förståelse för verb och deras olika tempus. | Eleven kan använda några grammatiska begrepp och grundläggande strukturer i sitt skriftliga och muntliga språk. |
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till verb (10 min)
- Presentera verb och deras funktion i meningar.
- Diskutera olika typer av verb: regelbundna och oregelbundna.
- Tempus och exempel (15 min)
- Förklara olika tempus: presens, preteritum, perfekt och futurum.
- Ge exempel och låt eleverna öva på att konjugera verb i olika tempus.
- Gruppaktivitet (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge uppgifter att skapa korta dialoger med olika tempo.
- Varje grupp framför sin dialog för klassen.
- Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och be eleverna dela med sig av vad de lärt sig om verb.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Verb: Förklara vad ett verb är och ge exempel.
- Tempus: Introduktion till olika tempus och deras användning i meningar.
- Regelbundna och oregelbundna verb: Skillnader och exempel på båda.
- Verbs betydelse i meningar: Hur valet av verb och tempus förändrar betydelsen av en mening.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Verb | Ett ord som beskriver en handling eller ett tillstånd. | Kommer från latinets “verbum” som betyder ord. |
Tense | Grammatiskt begrepp som anger när en handling äger rum. | – |
Regular Verb | Verb som följer ett standardmönster i konjugation. | – |
Irregular Verb | Verb som inte följer standardmönstret i konjugation. | – |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skilljer sig användningen av presens och preteritum när vi talar om händelser?
- B. Kan ni ge exempel på oregelbundna verb? Hur skiljer de sig från regelbundna verb?
- C. Hur påverkar valet av tempus känslan i en berättelse?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa egna korta berättelser med hjälp av ett valt verb i alla fyra tempus. De ska skriva en mening för varje tempus och illustrera dem i klassen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är ett verb? | Ett ord som beskriver handling eller tillstånd. |
Ge exempel på ett oregelbundet verb. | Go, went, gone |
Hur bildas preteritum av regelbundna verb? | Genom att lägga till -ed |
Vad är perfektform? | Har används ‘have’ + verb i particip. |
Ge ett exempel på ett verb i futurum. | Will eat/he will eat |
Hemuppgift
Eleverna ska välja tre verb och skriva meningar i de fyra olika tempus (presens, preteritum, perfekt, futurum) med varje verb. Meningarna ska vara minst en A4-sida lång.