Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska. Verb och tempus. [Åk. 6]

Lektionsplanering för Lektion 2: Verb och tempus

Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Engelska
Tema: Grammatik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förståelse för verb och deras olika tempus. Eleven kan använda några grammatiska begrepp och grundläggande strukturer i sitt skriftliga och muntliga språk.

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till verb (10 min)
    • Presentera verb och deras funktion i meningar.
    • Diskutera olika typer av verb: regelbundna och oregelbundna.
  2. Tempus och exempel (15 min)
    • Förklara olika tempus: presens, preteritum, perfekt och futurum.
    • Ge exempel och låt eleverna öva på att konjugera verb i olika tempus.
  3. Gruppaktivitet (15 min)
    • Dela in klassen i grupper och ge uppgifter att skapa korta dialoger med olika tempo.
    • Varje grupp framför sin dialog för klassen.
  4. Avslutning och reflektion (10 min)
    • Sammanfatta lektionen och be eleverna dela med sig av vad de lärt sig om verb.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Verb: Förklara vad ett verb är och ge exempel.
  • Tempus: Introduktion till olika tempus och deras användning i meningar.
  • Regelbundna och oregelbundna verb: Skillnader och exempel på båda.
  • Verbs betydelse i meningar: Hur valet av verb och tempus förändrar betydelsen av en mening.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Verb Ett ord som beskriver en handling eller ett tillstånd. Kommer från latinets “verbum” som betyder ord.
Tense Grammatiskt begrepp som anger när en handling äger rum.
Regular Verb Verb som följer ett standardmönster i konjugation.
Irregular Verb Verb som inte följer standardmönstret i konjugation.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur skilljer sig användningen av presens och preteritum när vi talar om händelser?
  • B. Kan ni ge exempel på oregelbundna verb? Hur skiljer de sig från regelbundna verb?
  • C. Hur påverkar valet av tempus känslan i en berättelse?

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa egna korta berättelser med hjälp av ett valt verb i alla fyra tempus. De ska skriva en mening för varje tempus och illustrera dem i klassen.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är ett verb? Ett ord som beskriver handling eller tillstånd.
Ge exempel på ett oregelbundet verb. Go, went, gone
Hur bildas preteritum av regelbundna verb? Genom att lägga till -ed
Vad är perfektform? Har används ‘have’ + verb i particip.
Ge ett exempel på ett verb i futurum. Will eat/he will eat

Hemuppgift

Eleverna ska välja tre verb och skriva meningar i de fyra olika tempus (presens, preteritum, perfekt, futurum) med varje verb. Meningarna ska vara minst en A4-sida lång.


Modern Tillbaka-knapp
×