Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 4
Ämne: Engelska
Tema: Yrken och jobb
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att förstå och bruka engelska i tal och skrift. Det innefattar att samtala och uttrycka sig om olika teman, däribland yrken och jobb. | Eleven kan delta i enkla samtal på engelska och använda grundläggande fraser och ord. |
[Lgr22, Engelska, Åk. 4]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till yrken (10 min)
- Förklara vad ett yrke är och ge exempel.
- Diskutera varför yrken är viktiga i samhället.
- Fråga eleverna om de känner till några yrken.
- Visa bilder på olika yrken och be eleverna namnge dem.
- Ord och fraser kopplade till yrken (15 min)
- Presentera viktiga ord och fraser, exempelvis:
- Job title (yrke)
- Work (arbeta)
- Office (kontor)
- Team (team)
- Customer (kund)
- Gå igenom uttal och användning i meningar.
- Praktisk övning (15 min)
- Dela ut kort med olika yrken skrivna på, exempelvis “teacher”, “doctor”, “engineer”.
- Eleverna får para ihop sina kort och förbereda en turordning för en kort presentation om sitt yrke.
- Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som har lärts under lektionen.
- Fråga eleverna vilket yrke de tyckte var mest intressant och varför.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Olika yrken: En grundläggande förståelse för vad yrken är och vilka olika yrken som finns.
- Jobbrelaterad vokabulär: Viktiga ord och fraser kopplade till yrken och arbetsliv.
- Praktisk tillämpning: Använda engelska för att diskutera yrken i både tal och skrift.
- Kulturell förståelse: Att förstå variationen av yrken i olika kulturer och samhällen.
- Samarbete: Att arbeta tillsammans i grupper för att presentera information om yrken.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Job title | Namnet på en persons yrke, exempelvis läkare. | Från engelskans “job” och “title”, betydelse av “arbete” och “titel”. |
Work | Att utföra en uppgift eller ett arbete. | Från gammalengelska “weorc”, betydelse av att göra eller utföra uppgifter. |
Office | En plats där personer arbetar, ofta med administrativa uppgifter. | Från latinets “officium”, som betyder plikt och ansvar. |
Team | En grupp av personer som arbetar tillsammans. | Från franskans “équipe”, som har samma betydelse. |
Customer | En person som köper varor eller tjänster. | Från engelskans “come” som boven i “komma till”, i relation till att köpa. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilket yrke skulle du vilja ha och varför?
- B. Hur tror du att jobbet förändras i framtiden?
- C. Finns det yrken som inte finns idag men som kan bli viktiga i framtiden?
Aktivitet
Ett konkret förslag på lektionsaktivitet är att eleverna får intervjua en förälder eller annan vuxen om deras jobb. Eleverna får förbereda frågor och får sedan presentera vad de har lärt sig om olika yrken för klassen. Detta uppmuntrar till både muntlig träning och praktisk tillämpning av engelska i en verklig kontext.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är ett yrke? | Ett arbete eller sysselsättning. |
2. Ge exempel på tre yrken. | Lärare, läkare, ingenjör. |
3. Vad betyder “team”? | En grupp som arbetar tillsammans. |
4. Vilket yrke tycker du är intressant? | Elevernas egna svar. |
5. Varför är yrken viktiga? | De bidrar till samhället. |
6. Vad är en “job title”? | Namnet på ett yrke. |
7. Vad gör en kund? | Köper varor eller tjänster. |
8. Hur kan yrken vara olika i olika länder? | Olika kulturer och samhällen påverkar yrken. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en kort text (ca 1 A4-sida) där de beskriver sitt drömjobb. I texten ska de förklara vad jobbet innebär, vad de skulle göra varje dag och varför de valt detta yrke.
Citat
“The future depends on what you do today.” – Mahatma Gandhi (1948) Detta citat belyser vikten av våra val och handlingar idag för oss och våra framtida yrken.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det: 📄 Word – Skapar ett dokument. 🖥️ PPT – Skapar en PPT. ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion. 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.