Lektionsplanering
Årskurs: Förskola
Ämne: Lek
Tema: Kreativ lek och samspel
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lekens betydelse för lärande och utveckling samt hur lek kan stärka sociala relationer. Barns utforskande av omvärlden genom lek, skapande och kommunikation.
Kunskapskrav:
Barnet ska kunna delta i lekar och aktiviteter tillsammans med andra, visa intresse och nyfikenhet för att leka och samarbeta, och ställa frågor om den omgivande världen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till lekens betydelse (10 min)
– Förklara vad lek är och varför den är viktig för barnets utveckling och lärande.
– Dela exempel på olika typer av lek och deras fördelar.
– Diskutera gemensamt med barnen hur de brukar leka och vilka lekar de gillar.
Övning i samarbetslek (15 min)
– Dela in barnen i små grupper och ge dem en uppgift att tillsammans bygga något med klossar.
– Uppmana dem att diskutera sina idéer och att alla ska få komma till tals.
– Observera och ge feedback på hur de samarbetar och kommunicerar med varandra.
Reflektion kring lek (10 min)
– Samla barnen i en ring och be dem berätta om något de byggt eller lekt med.
– Fråga dem hur det kändes att samarbeta och vilka roliga idéer de hade.
– Diskutera vikten av att lyssna och respektera varandras förslag under leken.
Aktivitet
Genomför en “rollek” där barnen får välja olika roller (som till exempel lärare, doktor, eller kock) och agera ut scener tillsammans. Detta främjar fantasi och improvisation, samtidigt som det stärker samarbetsförmågan. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.
Exit-ticket
– Vad är en lek?
Svar: En aktivitet där barn kan spela och fantisera.
– Ge ett exempel på en lek du tycker om.
Svar: Till exempel “hitta skatten”.
– Varför är det viktigt att leka?
Svar: Lek hjälper oss att lära oss och umgås med andra.
– Hur känns det att leka tillsammans med vänner?
Svar: Det känns roligt och spännande.
– Vilken roll valde du i vår rollek?
Svar: Jag var doktor/eller något annat.
Hemläxa
Be barnens föräldrar att fundera på och skriva ner en lek som de själva lekte när de var små, för att dela med barnen vid nästa samling.
Fördjupningsuppgift
Skapa en detaljerad leksituation där barnen i grupper ska planera och genomföra en improviserad teater. De får använda rekvisita och utveckla dialoger och handlingar, där syftet är att uppvisa kreativitet och samarbetsförmåga.
Förslag för nästa lektion
Tema: Organiserade grupplekar
Föreslå en leklektion där barnen får introduceras till organiserade grupplekar som “Stolen är borta” eller “Kull”. Lektionen bör fokusera på att stärka samarbete, följa regler och förbättra motoriska färdigheter. Detta ger barnen en möjlighet att lära sig vikten av att följa instruktioner och att respektera andra i leken.
Förberedelser
– Samla in leksaker och material som kan användas under lektionsaktiviteter.
– Förbereda en trygg och säker lekmiljö.
– Planera rollek och vilka teman som kan passa för gruppen.