Lektionsplanering: Utforskning av naturen
Årskurs: Förskola
Ämne: Natur och miljö
Tema: Utforskning av naturen
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska ge barnen möjlighet att utforska och förstå sin omgivning, samt att utveckla sina sinnen och nyfikenhet kring naturen. Barnen ska också lära sig om förhållandet mellan människan och naturen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till naturutforskning (10 min)
- Samla barnen och diskutera vad naturen är och vad de kan hitta i den (växter, djur, olika material).
- Ställ frågor som: “Vad tycker ni är intressant med naturen?” och “Vilka djur kan ni se omkring oss?”.
- Berätta för barnen vad de kommer att göra under utflykten.
Naturpromenad (20 min)
- Ta med barnen på en kort promenad i närmaste park eller skog.
- Be dem att observera och samla intressanta föremål som löv, stenar, blommor och kvistar.
- Under promenaden, stanna upp ibland och diskutera vad de ser och hör, till exempel fågelsång eller vinden i träden.
Skapande av naturkonst (15 min)
- När ni återvänder till förskolan, använd de insamlade föremålen för att skapa en gemensam konstinstallation eller naturcollage.
- Låt barnen arrangera sina föremål på ett kreativt sätt och diskutera tillsammans vad de har skapat och varför de valde just dessa material.
Reflekterande diskussion (5 min)
- Samla barnen och diskutera vad de har lärt sig under utflykten.
- Ställ frågor som: “Vad var roligast med att utforska naturen?” och “Vad kan vi göra för att ta hand om naturen?”.
Aktivitet
I denna aktivitet får barnen tillsammans med en vuxen planera och skapa sin egen “naturdag” där de kan utforska ett naturområde hemma, filma eller dokumentera sina upptäckter. De kan göra små skisser av vad de ser och upplever.
Exit-ticket
- Vad gjorde du under naturpromenaden? (Svar: [Barnets svar]).
- Vilket var det intressantaste föremålet du samlade? (Svar: [Barnets svar]).
- Hur kändes det att vara ute i naturen? (Svar: [Barnets svar]).
- Vilka djur eller växter såg ni? (Svar: [Barnets svar]).
- Vad lärde du dig idag? (Svar: [Barnets svar]).
Hemuppgift
Barnen får i uppdrag att gå ut i sin egen trädgård eller park hemma med en vuxen och samla två intressanta föremål. De kan göra en liten presentation om dessa föremål nästa gång de träffas i förskolan och en diskussion kommer att hållas om vad de har funnit.
Citat
”Naturen är inte en plats att besöka, utan vårt hem.” – G. W. Carver. Detta citat betonar vikten av att förstå och respektera vår miljö och den plats vi lever i. Lektionen knyter an till citatet genom att uppmuntra barnen att upptäcka och uppskatta sin naturliga omgivning.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: Färger och former i naturen. Lektionen syftar till att låta barnen upptäcka och utforska färger och former i naturen genom observation och kreativt skapande.