Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskola. Utomhuslek – Skötsel av Växter och Trädgård

Lektionsplanering

Årskurs: Förskola
Ämne: Utomhuslek
Tema: Skötsel av Växter och Trädgård

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att lära sig om hur man tar hand om växter och trädgårdar. Genom praktiska aktiviteter och lekar får barnen möjlighet att förstå betydelsen av regelbundet underhåll och omsorg för växter, samt sambandet mellan växtskötsel och en hållbar miljö.

Kunskapskrav:

Barnen ska kunna delta i aktiviteter där de visar förståelse för grundläggande skötsel av växter och kan beskriva vilka behov växter har för att växa och må bra. De ska också kunna uttrycka sina tankar kring vikten av att ta hand om naturen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till trädgårdsskötsel (10 min)

• Presentera temat om skötsel av växter och trädgård för barnen.

• Diskutera vilka växter barnen känner till och vad de tror är viktigt för att ta hand om dem (t.ex. ljus, vatten, jord).

• Fråga barnen om deras egna erfarenheter med att odla och ta hand om växter.

Demonstration av aktiviteter (15 min)

• Sätt upp olika stationer för att visa hur man sköter om växter:

◦ Plantering: Barnen får möjlighet att plantera blommor eller grönsaker i krukor.

◦ Vattning: Lär dem hur man vattnar växter på rätt sätt, och diskutera varför övervattning kan vara skadligt.

◦ Ogräsrensning: Låt barnen lära sig att identifiera ogräs och plocka bort det för att ge plats åt växterna.

• Gå igenom reglerna för varje station och hur aktiviteterna relaterar till växtvård.

Gruppdiskussion och planering (10 min)

• Dela in barnen i små grupper och låt dem diskutera vad de vill fokusera på under sina aktiviteter.

• Uppmana dem att tänka på vad de behöver för sin växt och hur de kan se till att den växer bra.

• Ställ frågor som väcker nyfikenhet, som till exempel: “Hur kan vi ge våra växter bästa möjliga miljö?”

Aktivitet vid stationer (10 min)

• Låt barnen rotera mellan stationerna och genomföra aktiviteterna.

• Cirkulera runt, observera dem, ställ frågor och vägled dem så att de reflekterar över sina lärdomar.

• Betona vikten av att vara varsam och att ha tålamod när man tar hand om växter.

Avslutning och reflektion (5 min)

• Sammanfatta lektionen och låt varje grupp dela vad de har lärt sig om skötsel och vård av växter.

• Diskutera hur viktigt det är att ta hand om växter i vår omgivning och hur barnen kan hjälpa till hemma.

Aktivitet

Barnen deltar i olika stationer där de lär sig om växternas skötsel genom att plantera, vattna och rensa ogräs. Genom praktiska övningar får de förståelse för grundläggande vård och underhåll av växter.

Beräknad tidsåtgång:

25 minuter

Exit-ticket

• Vad lärde du dig idag om hur man tar hand om växter? Svar: Barnen ska kunna förklara vad som krävs för växternas skötsel.

• Vad tyckte du var mest intressant med att sköta om växterna? Svar: Barnen ska kunna uttrycka sina tankar om aktiviteterna.

• Hur kan vi ge våra växter bästa möjliga förutsättningar? Svar: Barnen ska reflektera över vad de just har lärt sig.

• Vilken aktivitet var din favorit och varför? Svar: Barnen ska kunna berätta om sin favoritaktivitet.

• Vad skulle du vilja göra mer för att hjälpa till med trädgårdsskötsel? Svar: Barnen ska kunna ge förslag på framtida aktiviteter.

Hemläxa

Barnen kan uppmuntras att observera växterna hemma och anteckna vad de gör för att ta hand om dem. De kan skriva ned sin egen “vårdrutin” för hur de hjälper växter att växa.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan barnen få i uppdrag att skapa en “skötselplan” för en växt de väljer. De ska dokumentera vad som behövs för växtens skötsel, inklusive en lista på vattning, ljus och näring.

Förslag för nästa lektion

Förslag på nästa lektion: Temalektion med fokus på att skapa en trädgård. I nästa lektion kan barnens aktiviteter riktas mot att planera och designa en egen trädgård. Genom lekar och praktiska aktiviteter, som “Min drömträdgård”, kommer barnen att få möjlighet att använda sin kreativitet för att planera en trädgård med olika växter, blommor och eventuellt grönsaker. Lektionen ska fokusera på vad som krävs för att skapa och underhålla en trädgård.

Förberedelser

• Skapa material för att illustrera hur man designar en trädgård, inklusive ritpapper och färgpennor.

• Förbereda exempel på olika typer av trädgårdar (blomsterträdgård, köksträdgård) som inspiration.

• Ställa i ordning utrymmet för att ge barnen utrymme att arbeta med sina designteam.


Modern Tillbaka-knapp
×