Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskolan. Hälsosamma vanor

Lektionsplanering för Förskolan

Årskurs: Förskolan
Ämne eller kurs: Hälsosamma vanor
Tema: Hälsosamma vanor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på vikten av att ha hälsosamma vanor, inklusive näringsriktig kost, rörelse och goda vanor för välbefinnande. Barnen ska lära sig om balans mellan kost och motion.

Kunskapskrav

Självständigt ska barnet kunna namnge och beskriva grundläggande hälsosamma vanor, samt förstå varför dessa är viktiga för deras välbefinnande.

Lärarledda instruktioner

Inledning om hälsosamma vanor (10 min)

  • Inled lektionen med att diskutera vad en hälsosam vana är. Fråga barnen om de kan ge exempel på vad de tycker är hälsosamt.
  • Visa bilder av frukter, grönsaker, och exempel på aktiviteter som främjar hälsa (t.ex. springa, cykla, leka).
  • Diskutera vikten av att äta varierat och motionera.

Det bästa och sämsta i matväg (15 min)

  • Dela ut bilder av olika livsmedel och be barnen att kategorisera dem i “hälsosamma” och “ohälsosamma” alternativ.
  • Diskutera resultaten gemensamt och be barnen förklara sina val.
  • Fråga dem hur de kan göra hälsosamma val i sin egen kost.

Rörelse genom lek (10 min)

  • Låt barnen delta i en aktiv lek där de rör på sig, exempelvis en hinderbana eller “frys-lek”.
  • Under aktiviteten, diskutera med barnen hur det känns att röra på sig och varför det är bra för kroppen.
  • Be dem att tänka på olika sätt att få in rörelse i deras dagliga liv.

Reflektion och summering (15 min)

  • Samla barnen för en gemensam reflektion om vad de lärt sig om hälsosamma vanor.
  • Låt dem dela med sig av sina tankar om sin egen kost och aktiviteter.
  • Avsluta med att sjunga en sång eller ramsa som handlar om att vara aktiv och äta bra.

Aktivitet

I denna lektion får barnen undersöka och reflektera över hälsosamma vanor genom diskussioner om kost och rörelse. Genom att delta i aktiviteter och lekar lär de sig samtidigt vikten av motion och hur det går hand i hand med att äta bra. Barnens engagemang och aktiva deltagande stärker deras förståelse för välbefinnande.

Exit-ticket

  • Vilka hälsosamma livsmedel kommer du att försöka äta mer av? (Svar: T ex frukt, grönsaker)
  • Vad tyckte du om rörelseaktiviteterna vi gjorde? (Svar: T ex roliga, spännande)
  • Kan du nämna en hälsosam vana du vill ha? (Svar: T ex dricka vatten, gå på promenad)
  • Hur kände du dig efter att ha rört på dig? (Svar: T ex glad, energisk)
  • Vad lärde du dig om mat idag? (Svar: T ex olika typer av livsmedel)

Hemuppgift

Barnen får i hemuppgift att notera vad de äter under en dag och identifiera vilka av dessa livsmedel som är hälsosamma. De ska rita en bild av sin favoritmat och skriva en mening om varför den är bra för dem. Hemuppgiften syftar till att uppmuntra barnen att tänka på sina matval och reflektera över sina vanor.

Citat

(1954-)

”Att ta hand om din kropp är ett uttryck för att ta hand om dig själv.” – Oprah Winfrey

Detta citat betonar vikten av självvård och hur hälsosamma vanor är en del av att ta hand om sig själv.


Modern Tillbaka-knapp
×