Lektionsplanering för Förskolan

Årskurs: Förskolan
Ämne eller kurs: Matematik
Tema: Räkna med djur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar räkning med djurfigurer och introduktion till grundläggande matematiska begrepp som antal, mer än, mindre än, och enkel addition. Eleverna ges möjlighet att uppleva matematik i praktiken.

Kunskapskrav

Barnet ska kunna räkna och jämföra antal samt använda matematiska begrepp i konkreta situationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion av djur och antal (10 min)

  • Presentera olika djur med hjälp av bilder och figurer.
  • Diskutera vad djuren heter och hur många de är.
  • Engagera barnen i att identifiera djur samt deras antal.

Praktiska övningar med räkning (15 min)

  • Dela ut djurfigurer till varje barn.
  • Be barnen räkna sina djur och berätta för gruppen hur många de har.
  • Använd grupper av djur för att öva på att addera och subtrahera.

Skapa en enkel räknetavla (10 min)

  • Tillsammans rita en stor räknetavla med färgade kritor.
  • Barnen får lägga till sina djurfigurer på tavlan och räkna med hjälp av bilder.
  • Diskutera resultaten med barnen och låt dem ställa frågor.

Reflektion och summering (15 min)

  • Samla barnen och fråga om deras favoritdjur.
  • Be dem reflektera över hur många av varje djur de vill ha.
  • Avrunda lektionen med en kort ramsa eller sång om djur och matematik.

Aktivitet

Under lektionen kommer barnen att få möjlighet att delta i en interaktiv räkneövning där de räknar djurfigurer i olika färger och storlekar. Varje barn får en uppsättning med djurfigurer de ska räkna. I små grupper kommer barnen diskutera sina antal och räkna högt tillsammans. De får också måla egna djur och sätta ihop en räknetavla tillsammans med läraren. Detta främjar både deras matematiska färdigheter och sociala relationer.

Exit-ticket

  • Vilket djur räknade du idag? (Svar: T ex katt)
  • Hur många djur hade du? (Svar: T ex 3)
  • Kan du nämna ett djur som är större än ditt? (Svar: T ex hund)
  • Vad kallas det när vi lägger ihop djur? (Svar: Addition)
  • Hur många djur skulle du vilja ha? (Svar: T ex 5)

Hemuppgift

Barnen får i hemuppgift att räkna sina leksakdjur hemma och skriva ner eller rita vilken typ av djur de har och hur många av varje. Uppgiften syftar till att förstärka lektionsinnehållet och uppmuntra till matematiskt tänkande i vardagen.

Citat

”Matematik är det språk varmed Gud har skrivit universum.” – Galileo Galilei (1564-1642)

Citatet innebär att matematik är grunden för att förstå världen omkring oss. I lektionen fokuserar vi på att använda matematik genom att räkna djur, vilket knyter an till hur vi lär oss om vår omgivning och matematikens roll i livet.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: Mönster med färger

Den föreslagna lektionen syftar till att introducera barnen till mönster och sekvenserande.