Lektionsplanering: Färger i vår omgivning
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Estetiska ämnen
Tema: Färger i vår omgivning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll fokuserar på att upptäcka och namnge färger i naturen och omgivningen, samt att påbörja grundläggande förståelse för hur färger kan kombineras och användas i skapande verksamhet.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna identifiera och namnge färger, samt använda färger i skapande verksamhet och samtala om sina val av färger.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till färger (10 min)
- Visa olika färgkort och låt eleverna namnge färgerna.
- Diskutera hur färger påverkar våra känslor.
- Fråga eleverna vilket deras favoritfärg är och varför.
Färgutforskning i naturen (15 min)
- Ta med eleverna ut på en kort promenad i närmiljön för att observera olika färger.
- Be dem peka ut och namnge färger de ser i träd, blommor och byggnader.
- Diskutera vad som är deras favoritfärg i naturen och varför.
Skapande aktivitet: Färgmixning (15 min)
- Tilldela varje elev en pensel och färger (röd, blå, gul).
- Visa dem hur man kan blanda färger för att skapa nya (exempelvis blå + gul = grön).
- Låt dem måla och experimentera med färgmixning.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Samla klassen för att visa och diskutera sina målningar.
- Låt eleverna berätta om färgerna de använt och varför.
- Diskutera hur färger kan synas på olika sätt beroende på hur de blandas.
Aktivitet
Eleverna delas in i mindre grupper och får i uppdrag att skapa en färgpalett med hjälp av naturmaterial som löv, blommor och stenar. De ska sortera materialen efter färg och diskutera olika nyanser. När de har samlat så mycket som möjligt, får de skapa en collage som visar alla färger de har funnit. Denna aktivitet uppmuntrar till samarbete och kreativitet, samt ger en djupare förståelse för färger i naturen.
Exit-ticket
- Vilka färger såg du under promenaden? (Svar: Elevernas egen observation)
- Vad händer när man blandar röd och blå? (Svar: Lila)
- Nämn en favoritfärg och varför du gillar den. (Svar: Elevernas egen åsikt)
- Vilket naturmaterial valde du för ditt collage? (Svar: Elevernas egna val)
- Hur kan färger göra oss glada? (Svar: Genom att vara vackra och intressanta)
Hemuppgift
Eleverna uppmanas att tillsammans med sina föräldrar gå ut och fotografera eller rita av allt som är färgglatt och intressant i deras närmiljö. De ska sedan ta med bilderna eller ritningarna till skolan och berätta om dem i nästa lektion.