Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Musik, Dans och Drama
Tema: Musik och dans i dramatik av vänskapsberättelser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att kombinera musik, dans och drama i sina skapande processer. Eleverna ska få erfara hur dessa uttrycksformer kan samverka för att fördjupa berättande och känslor, och hur man kan använda dessa verktyg för att gestalta teman kring vänskap.
Kunskapskrav:
Eleven ska kunna delta aktivt i skapande processer och använda musik och dans som uttrycksmedel i sina berättelser, samt visa förståelse för hur de olika uttrycksformerna kan förstärka varandra.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till musik och dans i berättande (10 min)
• Diskutera hur musik och dans kan förstärka känslor i berättelser och hur dessa element kan samspela med text och dramatisering.
• Visa exempel där musik och rörelse används för att uttrycka känslor i filmer, teater eller videos.
• Fråga eleverna hur de tror att musik skulle kunna förändra en berättelse: Vad skulle hända om en glad sång spelades under en sorglig scen?
Grupperar berättelser och planerar integration av musik och dans (15 min)
• Låt eleverna återvända till sina vänskapsberättelser och tänka på hur de kan lägga till musik och dans.
• Ge dem tid att planera vilka typer av ljud eller musik de skulle vilja använda, samt hur de kan inkludera rörelse i sina framträdanden.
• Uppmuntra dem att tänka kreativt och använda sin fantasi för att illustrera känslor och handlingar genom musik och dans.
Öva på att inkludera musik och dans i berättelsen (15 min)
• Låt grupperna öva på sina framträdanden där de nu ska inkludera både sina dramatiker och inslag av musik och dans.
• Bjud in dem att experimentera med olika rörelser och sätt att framföra berättelsen som engagerar publiken.
• Ge konstruktiv feedback och tips på hur de kan förbättra sina framträdanden genom att använda musiken och rörelserna.
Grupppresentation och reflektion (10 min)
• Låt varje grupp framföra sin vänskapsberättelse med både drama, musik och dans för klassen.
• Efter varje framträdande, reflektera med klassen om hur musiken och dansen påverkade berättelsen.
• Ställ frågor som: Hur förändrade musiken känslan i er berättelse? Vilka rörelser förstärkte handlingarna?
Aktivitet
Eleverna ska i grupper framföra sina berättelser om vänskap, nu med stöd av musik och dans. Det kommer att ge dem möjlighet att se hur olika konstformer kan samverka för att skapa en djupare publikupplevelse.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Hur kände ni att musiken och dansen påverkade er berättelse? (Svar: Personlig reflektion)
• Vad var den roligaste delen av att arbeta med musik och dans? (Svar: Beskrivning av upplevelser)
• Vilken typ av musik valde ni och varför? (Svar: Redovisning av musikval)
• Hur kan dansen hjälpa till att förmedla känslor? (Svar: Reflektion kring effekten av dans)
• Vilka svårigheter stötte ni på när ni integrerade musiken och dansen? (Svar: Beskrivning av utmaningar)
Hemläxa
Eleverna får i uppgift att lyssna på en låt hemma som de tycker representerar vänskap och skriva ner en kort beskrivning av varför de valt den låten (4-6 meningar).
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan arbeta med att skapa en mer omfattande dramaföreställning som innefattar teman kring vänskap och samarbete, där musiken och dansen utgör en central del av berättelsen. De får även inkludera fler karaktärer och scenarier som visar hur vänskap kan se ut i olika situationer.
Förslag för nästa lektion
Kreativ bearbetning av berättelser – Från manus till föreställning. I nästa lektion kan fokus ligga på att eleverna arbetar med att finslipa sina berättelser och förbereda dem för en eventuell föreställning. Här kan de lära sig om att strukturera en föreställning och förbereda sig för en större publik. Detta förslag är relevant eftersom det ger eleverna möjlighet att arbeta med att göra sina berättelser mer följsamma och ta dem ett steg längre mot en offentlig presentation. Kunskapskravet handlar om att delta i skapande och framträdande av dramatiska processer.
Förberedelser
• Samla musik och dansmaterial för att underlätta övningarna.
• Förbereda utrymmet för föreställningarna med lämplig scenografi.
• Ha eventuella rekvisita redo för att stödja berättelserna.