Lektionsplanering: Djur i vår närmiljö
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Naturkunskap
Tema: Djur i vår närmiljö
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll arbetar med djur och natur i barnens närmiljö, däribland att observera och namnge djur samt förstå deras livsmiljöer och beteenden.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna ge exempel på olika djur och deras kännetecken, samt delta i samtal om vad djur behöver för att må bra.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till djur i vår natur (10 min)
- Berätta om olika djur i den svenska naturen.
- Visa bilder på vanliga djur som finns i närmiljön.
- Fråga eleverna om de har sett några av dessa djur.
Diskussion om djurens behov (10 min)
- Prata om vad djur behöver för att överleva, t.ex. mat, vatten och skydd.
- Diskutera hur djuren bidrar till ekosystemet.
- Låt eleverna dela med sig av vad de vet om djurens liv.
Skapande aktivitet: Djurmålning (15 min)
- Dela ut papper och färger till varje elev.
- Be dem måla sitt favoritdjur.
- Låt dem presentera sina målningar för klassen.
Avslutning och reflektion (15 min)
- Samla klassen och diskutera vad de har lärt sig om djur.
- Prata om vilket djur de skulle vilja lära sig mer om.
- Ge utrymme för frågor och funderingar.
Aktivitet
Eleverna formas i små grupper där de får gå ut på skolgården för att leta efter djurspår eller insekt och samla information om vad de hittar. Varje grupp får olika uppdrag som att rita de djur de ser eller spåra spår på marken. När alla är tillbaka i klassrummet får de dela sina upptäckter med varandra. Aktiviteten stimulerar både deras nyfikenhet och samarbetsförmåga.
Exit-ticket
- Vilket djur är ditt favoritdjur? (Svar: Elevernas egen åsikt)
- Nämn tre saker som djur behöver. (Svar: Mat, vatten, skydd)
- Vilket djur har du sett i vår närmiljö? (Svar: Beroende på elevens erfarenhet)
- Vad är en insekt? (Svar: Ett litet djur med sex ben)
- Hur kan vi ta hand om djur? (Svar: Ge dem mat, skydda deras livsmiljö)
Hemuppgift
Eleverna ska tillsammans med sina vårdnadshavare gå på en liten promenad i närområdet och försöka observera så många djur som möjligt. De kan göra en enkel lista över vad de ser och ta med bilder eller rita av djuren för att visa i nästa lektion.